DRUK !

WhiteWings
Berichten: 759
Lid geworden op: 13-02-2012 12:14

DRUK !

Bericht door WhiteWings » 16-05-2012 10:20

[quote]

Men heeft het druk.
In mijn mailbox zitten mailtjes van familie, kennissen en vrienden die bijna allemaal schrijven:"Sorry dat je lang niets van mij gehoord hebt, maar ik heb het ook zo druk!"

Op straat kom ik bekenden tegen.
"Hoe gaat het?"
"Ja, druk hè!"

In de winkel waar ik een koelkast kom kopen voor mijn dochter komt er pas na 10 minuten een verkoper aangesneld.
"Ik kom zo bij U hoor, het is erg druk." En vervolgens pendelt de verkoper tussen 3 klanten heen en weer.
Hij raffelt een lesje af over 'voordelig maar wel goede kwaliteit, klasse A, duurzaam, garantie, bezorgen' en dat is het dan. Betalen en wegwezen.
De man kan er weinig aan doen, er is minder personeel en zijn baas hijgt in zijn nek "Zo veel mogelijk verkopen, winst, winst, winst". Tja, logisch, die man wil ook van zijn voorraad af. Maar voor de klant is het niet fijn.

Wil je iets plannen met een stel mensen dan is dat tegenwoordig ook lastig want ze hebben het allemaal druk.
Zelfs als ik mijn bejaarde moeder bel komt het ongelegen want ze 'moet' naar haar vrijwilligerswerk. Wat ik haar overigens van harte gun want ze knapt er enorm van op. Maar daar gaat het even niet om.

Hoe druk wil je het hebben, en waarmee? :shock:

Sommigen verdedigen zich:"Er moet toch brood op de plank komen!"
Maar neem je dan genoegen met een halfje bruin of moeten het 3 luxe broden zijn met roomboter en gevuld met amandelspijs?

Hier in de straat rijden de ouders dagelijks tig keer heen en weer om hun kinderen naar allerlei clubjes te brengen. Ballet, paardrijden, voetbal, hockey, padvinderij, volleybal etc.
Sommige kinderen kunnen net na school even een beker drinken naar binnen slurpen en moeten dan alweer plaats nemen op de achterbank van de auto om naar het volgende dagdeel vervoerd te worden.

Zo is de dag, uur na uur, verdeeld in stukjes activiteit.
Bezig, bezig, bezig, druk, druk, druk.
Moeder holt na haar werk en het wegbrengen van de kinderen naar clubjes nog snel even door de supermarkt voor een pakje Knorr wereldgerechten en tovert tegen 18.00 uur een heuse moussaka op tafel waar de gemiddelde Griek vol afschuw van zou eten.
Maar het is warm en het vult en morgen is er weer zo'n dag. Maar dan met kip tandoori van Knorr, ook lekker. En makkelijk. Want als je het zo druk hebt is er weinig tijd om te koken. En op TV zeggen ze dat het lekker is. Kijk zelf maar.

Ik vind het allemaal prima. Maar vind het wel jammer, dat het contact met vrienden verwatert. Dat het beetje familie wat ik nog heb druk is met dingen doen die ze menen toch echt te moeten doen.
Dat buren het zo druk hebben dat ze geen tijd hebben om te groeten en dat er van de afspraak die ik met 8 mensen maak er uiteindelijk maar 2 kunnen komen. Of willen komen?

Want dat druk hebben, klopt dat eigenlijk wel? :shock:
Of is het een excuus?
Of wil men interessant overkomen?
Het lijkt natuurlijk indrukwekkend als men het druk heeft. Dan weet men in ieder geval dat je niet lui bent en dat je je bovendien ontwikkelt. Dat lijkt toch heel interessant naar de buitenwereld toe.
Of is er te veel keus en moet er gekozen worden tussen diverse activiteiten?
Ga ik zwemmen, naar die verjaardag, naar die afspraak, mijn huis opruimen, naar mijn zus of....

Maar vaak is het helemaal geen indruk willen maken.
Men legt zichzelf gewoon enorm veel druk op. :shock:
Hollend en hijgend gaan ze door het leven.
En alles moet even snel, kijk maar naar het verkeer. Steeds maar sneller moet het want men heeft haast.

"Ik moet zo weer bij school staan hoor, nu geen tijd" (Ga dan eerder van huis)
"Ik moet nog naar het postkantoor want heb spullen verkocht op marktplaats" (dat is je eigen keus, je hoeft het niet te koop te zetten, je kunt het ook weggeven want zo veel verdien je er niet mee, en mp levert soms enorm veel ergernis op)
"Ik moet het huis nog schoonmaken want mijn ouders komen op bezoek" (leg dan aan je ouders uit dat je eens een keer geen zin had in schoonmaken en als dat ze stoort pakken ze zelf maar een doek of dweil)
"Ik moet nog naar de vergadering van zus of zo en daarna heb ik nog een bespreking voor dit en dat" (hoe meer verplichtingen je op je neemt, hoe drukker inderdaad)

Het zijn maar een paar voorbeelden. Neem het eens onder de loep waar je het echt druk mee hebt en vraag je dan af of het echt wel nodig is dat je dit allemaal doet.
Van wie moet het? :shock:

Vaak verplicht je jezelf dingen te doen omdat het van jezelf moet, niet van iemand anders.
En als het wel van een ander moet, vraag je dan eens af wie die ander is en waarom hij of zij dit van jou wil. :shock:
Krijg je er voor betaald? En heb je dat geld nodig? Of is het een wederdienst?
Verwacht die ander wel iets terug of wil je dit zelf?

Kun je misschien met minder geld toe en krijg je in ruil daarvoor meer tijd, meer tijd voor jezelf. En kun je dan in die tijd ook gewoon eens een keertje helemaal NIKS doen?

En nee, daar krijg je geen geld voor en ook geen waardering. Niemand zegt:"Jeetje, wat zit jij knap niks te doen daar op die bank."
Misschien zeggen ze wel:"Wat een lui varken, die zit daar maar op haar kont met een boek en een kop thee, of met niks. Gewoon niks".
En misschien denk je dan dat men je lui vindt.
Maar dat is niet zo hoor.
Ze zijn stiekem een beetje jaloers, omdat jij de tijd neemt om niks te doen. En dat zouden ze zelf eigenlijk ook wel eens willen.

Midden op de dag even NIKS doen.
En het niet DRUK hebben.

Maar soms is er hoge bloeddruk voor nodig om dat te beseffen, of een andere stresskwaal. Daar krijg je dan weer medicijnen voor en worden de symptomen onderdrukt, waardoor je al snel weer verder gaat met het drukke leven.

[size=7]© bron onbekend[/size]

[/quote]

WhiteWings
Berichten: 759
Lid geworden op: 13-02-2012 12:14

Bericht door WhiteWings » 16-05-2012 10:34

[color=orange][i]
Gelukkig mòet ik erg weinig van mezelf.. :?:

Gisterenavond bij een vriendin langs geweest met een warme hap die ik van de Toko had meegenomen..
Allebei geen zin om te koken.. en gezelligheid is in eenvoud net zò leuk..! :mad:

"Ik zit nog in pyjama hoor" zei ze.."en heb ook nog niet gedouched en de afwas staat er ook nog.."
"Nou hihih"..fluisterde ik in haar oor.."niet verder vertellen..maar ik heb vanmorgen vroeg alleen een paar uurtjes gewerkt en heb me daarna thuis gelijk weer in pyjama gehesen om de rest van de dag wat in en om het huis te tuttelen.. Heb ook nog niet gedouched..daarnet zo mijn kleren aangetrokken en hop op de fiets naar jou.. " :cool:



[img]http://i148.photobucket.com/albums/s27/ ... o-list.jpg[/img]


[/i][/color]

Cootje
Berichten: 218
Lid geworden op: 30-03-2012 08:22

Bericht door Cootje » 16-05-2012 11:43

Ik ben zoooo blij dat ik niet druk ben met van alles.
Soms zelfs te rustig....

Ken ook mensen die elk wknd weken achter elkaar wat hebben......pffff word al moe van je verhaal lezen, waar halen ze het vandaan om zo druk te zijn....

idd ik moet ook niks van mij zelf...ja eten en slapen
en verder komt het zoals het komt....relaxt graag;)

Gast

Bericht door Gast » 16-05-2012 12:13

Ik heb het wel erg druk, maar hier moet er echt brood op de plank komen, het boerenleven heeft de laatste jaren nu eenmaal veel te weinig opgebracht en aangezien ik hier niet iedere week iemand van de bank op de stoep wil hebben staan, zal er iets gedaan moeten worden ;-))) en verder vind ik ook al heb je het druk, ik heb gelukkig vrienden, ook al zie ik ze soms maar heel weinig, als ik ze zie, kletsen we weer als vanouds en daar gaat het om, niet om hoe vaak je iemand ziet maar dat de vriendschap onvoorwaardelijk is. De meest irritante uitspraken vind ik, "we MOETEN afspreken want het is al zo lang geleden" ik zeg liever we moeten afspreken want dat is altijd zo gezellig, en dan moeten in de brabantse betekenis ;-))) en "nu ben jij aan de beurt want de vorige keer, kwam ik naar jou toe" nou dan kom je maar lekker niet :razz: als het afgepast en afgemeten moet zijn dan laat maar. De vriendschap is er of is er niet. Ik heb nu minder vrienden dan jaren geleden maar nepvrienden hoef ik niet meer!!!

Bubbels
Grote Bazin
Berichten: 2312
Lid geworden op: 07-02-2012 11:56

Bericht door Bubbels » 16-05-2012 18:37

Ik werk mijn 40 uurtjes.......met veel plezier. Daarnaast moet ik helemaal niks! Doe ik ook bar weinig! Haha, heb ik geen zin om eten te maken.......dan maar een chineesje of gewoon een omelet of pannenkoek......

Nee, moet er ook niet aan denken dat ik zo zou moeten leven hoor.Als er iemand komt met een leuk idee.........dan gooi ik mijn stofdoek gelijk aan de kant en ga ik lekker wat leuks doen!

Je leeft maar 1 keer.........en ik wil echt niet voor mijn schone huisje leven! Huisje wijkt altijd voor alles........want cleanen is echt mijn hobby niet en ik wil daar absoluut niet voor thuis blijven.

Peace man!

Zunneke
Berichten: 145
Lid geworden op: 30-03-2012 16:08

Bericht door Zunneke » 16-05-2012 23:02

Mooie toppic White Wings!!!

"Als je alles uit het leven wilt halen,
moet je oppassen dat het leven niet alles uit jou haalt.
GSM, digitale camera en laptop opladen, maar jezelf vergeten?
Laat dat niet gebeuren, maar hou de regie over je eigen doen en laten.
Deel wie je bent en wat je hebt. Dat wens ik iedereen van harte toe :-( !!

....helaas is het zo dat ik hier zelf nog wat van kan leren!!

Xx Zunneke

Gast

Bericht door Gast » 17-05-2012 10:14

[color=cyan]ja leuk topic WW. :evil:
Ik denk dat iedereen het druk heeft op zijn eigen manier. De ene moet dingen en de ander moet ze van zichzelf, of van de omgeving of weet ik wat.
Ik weet voor mezelf dat ik het soms druk heb met dingen maar dat ik dan dat gevoel krijg ik mijn hoofd dat het 'teveel' is en dan neem ik stapje terug..even minder druk want dat voelt niet goed.
Maar denk wel dat het samenhangt met onze maatschappij...alles is sneller, jachtiger, er wordt meer geeist ook van mensen...kijk maar op school al bij de kinderen, die moeten meer dan wij vroeger...en wat je zegt de clubjes enzo...mijn puber wil nu niks naast school, ja 1 uur tennisles per week...hij is van voetbal afgegaan dat was 2 keer trainen en op zaterdag, meestal vroeg een wedstrijd....op zich jammer want hij was een goede voetballer maar aan andere kant, school kost hem gewoon veel energie dus laat maar even dan...
Heb het soms zelf ook...soms teveel afspraken en dan voel ik dat ik gewoon gas moet terugnemen en dat doe ik dan ook...
Maar als je je er goed bij voelt om het 'druk' te hebben is het prima toch, is voor iedereen denk ik anders en als je naast je 'verplichte' taken zoals werk, huishouden kinderen nog energie hebt om andere dingen te doen? is toch ook prima?
Maar gewoon wel aan de rem trekken op tijd en keer nee zeggen als het niet goed voelt.
Dat heb ik geleerd na een burnout/depressie in 1995 en toen ging ik ook maar door en toen MOEST ik wel nee zeggen want ik kon niet meer.
Ik denk dat je er gewoon een balans in moet houden voor jezelf.
Dus gewoon lekker in de gaten houden, je voelt zelf wel 'boem is ho'[/color]

Bubbels
Grote Bazin
Berichten: 2312
Lid geworden op: 07-02-2012 11:56

Bericht door Bubbels » 17-05-2012 11:09

Ik weet nog wel dat ik een vriendin had die voor elke dag in der week, der schema had. Dus als ik bij school opperde dat ik ff langs kwam voor een bakkie thee, keek ze al bedenkelijk en zei....."o, maar ik moet vandaag de vloer doen......"

En echt......ik kan er niks aan doen.....maar jemig, de vloer........

En tuurlijk, er zijn mensen die het prachtig vinden, dat gejaagde leven en iedereen moet dat ook lekker voor zich zelf weten, absoluut. Ik denk dat die mensen ook niet zo maar een stap terug kunnen doen. Die zouden niet eens weten wat ze moesten doen in dat vrije uur! :(

Nou, ik hou wel van mijn luie leventje hoor! Haha. :cry:

Isis
Moderator
Berichten: 560
Lid geworden op: 07-02-2012 17:44

Bericht door Isis » 17-05-2012 11:10

Ik denk dat er idd verschillende vormen zijn van het druk te hebben met .....
Er zijn nu eenmaal dingen in het leven waar je niet onderuit komt ... maar die je toch het gevoel kunnen geven dat je het ontzettend druk hebt ....
Ik heb nu bijvoorbeeld de voorbije dagen het heel erg druk gehad op het werk ... 'k wist gewoon niet meer waar mijn hoofd stond ... ik rende mezelf voorbij ... Goh, als ik zo altijd zou moeten werken ... dan hield ik het echt niet vol ! Nu weet ik ... dat dit maar een tijdelijk fenomeen was ... omdat we nu met een 3-dagen werkweek zaten ... terwijl toch al het werk van de 5-dagen week gedaan moest worden ...
Zo kan het bijvoorbeeld ook gebeuren dat ik extra naar mijn werk moet ... omwille van vergaderingen e.d. .... dat gebeurt maar af en toe ... soms een aantal op een hoopje ... dan weer een hele tijd niks ... maar dat *moet* dan toch echt wel ... omdat het van mijn werk is ... en ik daar niet onderuit kan komen ...
Of er gebeuren dingen in de familiale sfeer ... of met mensen die je dierbaar zijn ... waardoor je ook allerlei extra dingen erbij krijgt ... maar die je ook niet aan je voorbij kan laten gaan ... Hierbij denk ik dan nu bijvoorbeeld aan het afgelopen weekend ... toen mijn omaatje onverwacht naar het ziekenhuis moest ... ja dan komen er gewoon extra zaken bij die geregeld en gedaan moeten worden ... en soms gebeurt er zo van alles op een hoopje dus ....

Ik ervaar dat dan dus als dat ik het druk heb .... dan lijkt het alsof ik geleefd word ... en soms *drukt* die drukte dan ook wel echt op mijn schouders ... te belastend voor mijn lichaam ... maar dat zijn dus gelukkig maar sporadische dingen ... die naar mijn gevoel gewoon bij het leven horen ...

Daarnaast heb je in de huidige maatschappij ook wel een vorm van sociale druk ... waardoor veel mensen het alsmaar druk druk druk schijnen te hebben ... want ze moeten nog daarheen of daarheen ... hier is een feestje ... daar is een bijeenkomst van die of die club of vereniging .... daar moeten ze toch bij zijn ?! Dat kunnen ze toch niet missen ?! Ieder weekend wordt volgepropt met activiteiten ... en tijdens de week 's avons na het werk ook nog daarheen of daarheen ... alle vrije momenten staan ingepland met van alles en nog wat .... en in de tussentijd maar klagen dat ze het toch zooooo druk hebben !

En dat zie je idd ook al een aantal jaren gebeuren bij jonge kinderen .... die van het ene naar het andere gebracht worden ... waarbij ouders als taxi fungeren ... en zichzelf ook regelmatig voorbij hollen .... maar het kan toch niet zijn dat hun kind nergens bij hoort ?!

Deze laatste soort van dingen ... daar kiest een mens zelf voor .... maar volgens mij vaak vanuit een sociale druk ... om erbij te horen ... om toch maar lekker mee te kunnen lopen met de hele meute ... of om mee te kunnen praten ...

Misschien stel ik het nu cru ... maar zo komt het op me over ....
Hier doe ik zelf niet aan mee ... ik hecht meer waarde aan rust ... tijd voor mezelf ... ik hoef niet altijd weg te zijn om me te kunnen amuseren ... dat kan ik ook perfect in mijn eentje !
Thuis komen van het werk ... en lekker niks meer moeten ! Een avondje rust ! En 'k vind het zalig om eens een weekendje niks te moeten ... om gewoon een beetje in en om het huis rond te lummelen .... alles op mijn gemakje ... en niet steeds op die klok kijken omdat ik nog dit of dat zou *moeten* ....

En dan zie of hoor je mensen denken ... jemig zeg, wat een saaie doos ! Wat een asociale ... die blijft een heel weekend thuis !
Nou daar trek ik me dus niks van aan !

Ieder zijn of haar ding .... maar soms vind ik het een triestige bedoening ... want diegenen die zich je vrienden noemen ... zeggen je soms doodleuk als je het moeilijk hebt ... ik wil je wel helpen of ik wil wel luisteren ... maar sorry, nu niet, nu heb ik geen tijd, nu heb ik het te druk ....
Tja .... allemaal leuk en aardig om van alles te ondernemen ... maar als de agenda gaat overheersen ... en als daardoor andere mooie normen en waarden onder druk komen te staan ... dan vind ik dat dus geen gunstige evolutie ....
Het leven is als een regenboog: Je hebt de zon én de regen nodig om de kleuren te kunnen zien.

sunflower
Berichten: 1068
Lid geworden op: 12-02-2012 11:42

Bericht door sunflower » 17-05-2012 12:55

Ja Druk,het woord zegt het eigenlijk al.
Soms ligt er ind druk op je,om dat het leven dat nu eenmaal van je vraagt.
Druk kan ook de zorg zijn die je hebt voor je financien, kinderen,buren,vrienden,en bij ziekte.
Druk en stress in je werk,daaronder schijn je beter te functioneren,maar voor hoelang.
Ik heb ook altijd "gewerkt" in omstandigheden die voor mij energie opleverde (Met kinderen,mensen)
Aan die manier van werken hing wel een prijskaartje,ik werd er niet of nauwelijks in geld voor betaald.
Maar ik kreeg er zoveel voor terug,en het maakt(e) mij gelukkig.

Ik leid al een tijdje een vrij ontspannen leven,neem tijd voor mezelf en voor de mensen/dingen die mij dierbaar zijn.
Vaak en in het verleden is/was dit opladen nodig, om dat er daarna weer intensieve druk van mij gevrraagd werd in welk opzicht dan ook.
Dan bedoel ik bij ziekte,rouw enz.

Kan genieten van kleine dingen,zoals een wandeling door het centrum,colaatje op een terras,het licht en de kleuren van bomen in een bos.
Het lezen van een boek,of het beluisteren van muziek.
Een warm bad.
Gelukkig ben ik in de omstandigheden dat dat ook kan.

Ik heb ook tijd nodig om na te denken,de stilte in mij op te zoeken. Kan niet zo goed tegen stress en alle negatieve ruis.
Ik kan goed alleen zijn,en hoef mijn dagen wekenden niet overvol te vullen met allerlei activiteiten.
Juist als ik iets onderneem kan ik daar met volle teugen van genieten,en zie en ervaar de dingen die waardevol zijn.

Zoals vandaag heb ik weer eens wat ik noem een tijdloze dag (ik volg dan niet het ritme van de klok,maar doe dingen op mijn tempo en in mijn tijd.)
Mensen die het altijd maar over te druk zijn hebben,kunnen dat denk ik ook gebruiken als vlucht,om niet bij dingen stil te staan,of te kunnen hanteren.
Ik steek tegenwoordig alleen energie in mensen en dingen die belangrijk voor mij zijn.
Ik noem het mijn binnenste kring.
Wat ik over heb,geef ik aan dat en diegenen die wat verder van mij af staan.
Bij mij gaat visite en een fijn gesprek voor een schone vloer.
Voor mensen die het op de een of andere manier moeilijk hebben,sta ik klaar.
Voor mij is dit alles een kwestie van prioriteiten stellen,over wat is belangrijk(voor mij)waar voel ik me goed bij.
In ieder geval niet om mee te doen,met het jachtige leven,het constante beschik en bereikbaar moeten zijn via de mobile telefoon,of internet.
Vertrouw jezelf. Je weet veel meer dan je denkt te weten.
Benjamin Spock