Egocentrisme

sunflower
Berichten: 1068
Lid geworden op: 12-02-2012 11:42

Egocentrisme

Bericht door sunflower » 06-05-2012 18:10

Egocentrisme betekent . . .


Geen integriteit

Egocentrisme betekent jezelf, je ego, je zelfbeeld of persoonlijkheid
in het centrum plaatsen; overbelangrijk maken.
Het betekent echter ook leven vanuit een opgeblazen arrogant zelf- beeld of zelf-beoordeling. Niet leven vanuit je zuivere integriteit, niet leven vanuit hoe je werkelijk bent . . . . .
Niet leven vanuit diegene die je bent wanneer je gelukkig bent . . . . .

[color=red][/color]

Hier denk ik al een poosje over na.
Ja sorrie Roosje het is weer een psychlogisch item 8-) :shock: :razz:
Bovenstaande heb ik dus dus wel gegoogled :?:
In hoe verre is de mens egocentrisch,en wanneer ben je egoistisch.
Is egoistisch bewust en egocentrisch onbewust.
Ik geloof dat ieder mens op een gegeven moment wel eens egocentrisch is,bv in geval van ziekte.
Dat dan de aandacht compleet naar jezelf gaat.
Ik ben over het algemeen niet egocentrisch denk ik,want ik probeer mij altijd te verplaatsen in het gevoel van een ander.
Ik ben dan echt wel behulpzaam(in geval van ziekte,verdriet),of dat nu in daadkracht is,of in ondersteunende woorden.
Ik probeer ook geen anderen te kwetsen met woorden,behalve als die ander mij kwetst en/of schoffeerd.
Dan kun je ze terug verwachten.(hoewel in van binnen weet dat ik beter kan zwijgen dan,kan ik toch niet over mij heen laten lopen)

Ik ben dacht ik ook integer als het gaat om af/uitspraken of vertrouwen.
Ik doe en handel.praat vanuit mijzelf,en daar sta ik dan achter.
Als ik bv een belofte doe,of ik spreek de woorden Ik houd van jou uit,zit daar een gevoel/en daadkracht achter.
Hoe is dat bij jullie en hebben jullie hier(goede/slechte) ervaringen mee?
Vertrouw jezelf. Je weet veel meer dan je denkt te weten.
Benjamin Spock

Bubbels
Grote Bazin
Berichten: 2312
Lid geworden op: 07-02-2012 11:56

Bericht door Bubbels » 06-05-2012 18:30

Jij bekijkt het natuurlijk van een heel ander standpunt dan ik doe, omdat ik niet zo een gevoelsmens ben.

Wat jij miss egoïstisch vindt, vind ik opkomen voor me zelf. Ik vind dat dus een heel delicaat lijntje.

Waar de 1 kan denken: "waarom kan ze niet mijn verdriet begrijpen?" kan de ander denken:" waarom kan ze zich er niet over heen zetten en mijn plezier respecteren?

Dit is een onderwerp waar ik alle kanten mee op kan dus.

Wanneer is het egoïsme en wanneer is het opkomen voor je zelf?

Ik geloof niet dat ik een egoïst ben. Ik gun anderen een heleboel en vindt het ook leuk om mensen te zien genieten.
Daarentegen eis ik ook graag mijn eigen dingen op, laat ik me niet zomaar van een mening afzetten.

Toevallig hadden isis en ik het er dit weekend over. Zij had een leuk stelletje aan en ik vroeg haar wat ze zou doen als ik kenbaar zou maken, dat ik het niet zo leuk zou vinden.....
Ze zei dat ze er dan aan zou denken en het de volgende keer niet zo snel meer zou aan doen.....

Ik denk dat eerder.........Jammer dat je het niet zo leuk vindt, maar ik vind het wel leuk en het zit me ook nog lekker!
Dat wilt dan niet gelijk zeggen dat ik over haar gedachten heen wals, maar dat ik zou willen zien, dat ze mijn keuze zou respecteren.

Ik denk dus, dat dit weer zo een onderwerp is, waar het ervan afhangt hoe je er tegen aan kijkt of hoe je het beleeft.

Net als de bijbel.......iedereen leest hem anders.......

sunflower
Berichten: 1068
Lid geworden op: 12-02-2012 11:42

Bericht door sunflower » 06-05-2012 19:01

Lol ik schrijf geen bijbels hoor Bub :razz: (hoewel soms denk ik dat ik wel een drama trilogie kan schrijven over mijn leven,misschien iets voor later :shock: )

En toevallig had ik ook zoiets.
Ik kreeg van mijn vriendin een in haar ogen leuk voor mij,soort jurkje.
Absoluut niet mijn kleur en mijn stijl.
Ik heb het aangepast en vond het dus niet mijn ding.
De week erna heb ik het terug gegeven en gezegd dat ik vond dat het niet bij mij paste,toen zei zij,maar ja je moet ook eens veranderen.
Ik ,voor wie,ik ben mezelf en blijf mezelf,het was lief dat je aan mij dacht maar misschien doe je hier een ander plezier mee.
Its not me !

Ik zou nooit mijn kleding stijl veranderen voor iemand anders Bub,hoogstens iemand om wie ik geef een plezier doen met iets.
Maar dat is geen egoisme.
Wanneer je iemand iets oplegt of eist is dat ook niet goed.
Want dan is het voor een ander moeten,en is er geen vrije persoonlijke keuze.
Egoisme of egocentrisme,is iets heel anders dan opkomen voor jezelf,dan zet je je zelf centraal,jouw belang,gevoel is belangrijker dan dat van de ander.
En natuurlijk is het iets waar je alle kanten mee op kunt,daarom zet ik het hier ook neer :?:
Vertrouw jezelf. Je weet veel meer dan je denkt te weten.
Benjamin Spock

Bubbels
Grote Bazin
Berichten: 2312
Lid geworden op: 07-02-2012 11:56

Bericht door Bubbels » 06-05-2012 19:24

Haha weet je wat zo mooi is, sun? Jij praat bijna net als Isis! En tegen haar zeg ik ook geregeld........Zeg nu eens duidelijk wat je bedoelt, want ik zie door de bomen het bos niet meer!

Ik snap dus vaak weinig van jou vraagstukken......Dus vraag ik nu aan je (dat moet ik nl ook van isis doen bij haar)

Sun.....wat wil je nu weten......of iemand ego is of juist niet??

sunflower
Berichten: 1068
Lid geworden op: 12-02-2012 11:42

Bericht door sunflower » 06-05-2012 19:32

Nee Bub,ik vraag of je het verschil weet tussen egoisme en egocentrisme,of je het herkent bij jezelf of er ooit mee te maken hebt gehad bij anderen bv.

P.S ik ik vind het wel een eer om met Isis vergeleken te worden qua gevoelsmens,het kan slechter he :?:
(geen van beiden blond en EQ :razz: )
Vertrouw jezelf. Je weet veel meer dan je denkt te weten.
Benjamin Spock

Bubbels
Grote Bazin
Berichten: 2312
Lid geworden op: 07-02-2012 11:56

Bericht door Bubbels » 06-05-2012 19:49

Dan is mijn antwoordt........nee, ik weet niet het verschil tussen egoïsme en egocentrisme....... Tis dat jij vertelde dat er een verschil in zit.

Iedereen is een egoïstisch wezen.........Ik weet nog dat iemand zei:

Als baby weet je nog niks, dan word je peuter en zijn de speeldingen van JOUW. Je groeit verder en je leert wat meer te delen en als je volwassen bent, hoor je te weten wat je moet delen en wat gewoon voor je zelf is......

WhiteWings
Berichten: 759
Lid geworden op: 13-02-2012 12:14

Bericht door WhiteWings » 07-05-2012 00:29

[color=orange][i]
Nou Sun..ik heb ook maar effe gegoogled..en ik vind toch weer wat anders hihih..
[/i][/color]
[quote]
[b]Definities uit Van Dale [/b]:

egocentrisch = met zichzelf als uitgangspunt van de gedachten
egocentrisme = het zien van alles vanuit zichzelf

egoïstisch = zelfzuchtig, de levenshouding van iemand die voortdurend het eigen belang en eigen welzijn op het oog heeft, dit staat gelijk aan zelfzucht en eigenbaat.

[/quote]
[color=orange][i]
Blijkt dat de termen nogal door elkaar gebruikt worden..maar zoals ik het beleef is:

[b]ego-centrisch [/b]is : wat we allemaal in zeker zin zijn..en wat ook gezond is, namelijk je leven inrichten naar eigen verantwoordelijkheid en goeddunken.

[b]egoisme [/b]is ..ten koste van anderen.


Ik was vroeger ook erg afhankelijk van de mening van anderen. :shock: Paste me dan gelijk aan..!
(herkenbaar voorbeeldje met die kleding :?:) Vaak een teken van weinig zelfvertrouwen. :-|


Inmiddels beschouw ik iemands ergernis (omdat ik iets aanheb of doe etc. wat die persoon niet bevalt) merendeel als probleem van die persoon en niet van mij.
Immers er is nog nooit iemand doodgegaan omdat ik mijn eigen smaak kleding enz.enz. draag. :roll:

"Over smaak valt niet te twisten" is niet voor niks al een hele ouwe..!
Zoveel mensen, zoveel meningen..pff is onbegonnen werk om het iedereeeen naar de zin te maken. \l;
Want maak je het de één naar de zin, dan trap je de ander weer op z'n tenen.. :neutral:


Dusjah..ik doe tegenwoordig gewoon voornamelijk mijn eigen ding. 8)

En als een ander dan vind dat ik egocentrisch ben :lol: ..desnoods maken ze er nog egoistisch van :razz:
..achjah dan doen ze maar lekker.. :-)



[/i][/color]

Suus
Berichten: 418
Lid geworden op: 12-02-2012 13:43

Bericht door Suus » 07-05-2012 20:31

Egocentrisch.....Egoistisch.....
Een boeiend onderwerp....

Een vleugje egocentrisme zal niemand kwaad doen....
Ik denk dat veel vrouwen wel een vleugje kunnen gebruiken....

Isis
Moderator
Berichten: 560
Lid geworden op: 07-02-2012 17:44

Bericht door Isis » 07-05-2012 22:35

Ja precies suus .... een gezonde dosis egocentrisme is niet verkeerd .... dat zou eigenlijk iedereen moeten hebben ....

Wanneer egocentrisme echter dichter begint aan te leunen bij egoïsme ... vind ik het helemaal niet meer zo'n mooie eigenschap ...

De twee woorden lijken veel op elkaar ... en toch zit er een flink verschil in ....

Egocentrisme is volgens mij trouwens niet helemaal hetzelfde als opkomen voor jezelf ....
Opkomen voor jezelf ... heeft naar mijn gevoel meer te maken met assertief zijn ... maar ook wat dat betreft heb je vaak misvattingen bij mensen ... omdat dat woord ook dikwijls te pas en te onpas gebruikt wordt ... want assertief zijn ... betekent inderdaad wel opkomen voor jezelf ... maar wel altijd met respect tegenover de ander ... en daarbij ook rekening houdend met de mening of de gedachte van de ander .... en laat dat nou toevallig net iets zijn ... wat veel mensen schijnen vergeten ....

Maar goed ... dit was even een kanttekening die ik hier ter zijde wilde bij zetten ....

@sun: dank je wel voor het compliment hoor :?: Fijn om te lezen !
Het leven is als een regenboog: Je hebt de zon én de regen nodig om de kleuren te kunnen zien.

WhiteWings
Berichten: 759
Lid geworden op: 13-02-2012 12:14

Bericht door WhiteWings » 08-05-2012 10:49

[color=orange][i]
Jah Suus en Isis..een stukje meer egocentrisme en assertiviteit is iets waar het bij veel vrouwen nog wel eens aan ontbreekt..!

Heb zelf, zoals vele vrouwen met mij, ook een history achter de rug als getrouwde vrouw en moeder, van het zorgen voor en naar de zin maken van iedereen, waarin ik mezelf op de laatste plaats zette.
In mijn geval..was het zo erg..dat ik eigenlijk geen plaats had. :shock: Ik cijferde mezelf weg ten koste van het welbevinden van anderen. "als zij maar happy zijn, ben ik het ook." dàcht ik.. Pff.

Dit patroon uitte zich ook in mijn werk (teveel hooi op mijn vork nemen) en in vriendschappen. ('anderen op mijn nek nemen')

Voor mij liep het catastrofaal af: Mijn lijf begaf het, had uitputtende mensen om mij heen die ahw mijn energie wegzogen omdat ze zelf geen verantwoordelijkheid namen voor hun eigen leven, en de vraag: "wat wil ik" stelde ik mezelf nooit. :arrow:

Met als gevolg..dat ik mijzelf compleet kwijt was geraakt door de jaren heen. \jl

Het was hoog tijd om de brokstukken op te rapen en een nieuwe weg in te slaan.
Een stukje space voor mijzelf in mijn leven brengen door me af te vragen:
- Wat is voor mij echt belangerijk en waarom..?
- Mijn eigen grenzen leren verkennen en kenbaar maken.

Het gezonde stukje vanuit jezelf handelen..(egocentrisme) op een duidelijke, maar respectvolle manier communiceren naar de ander toe (assertiviteit). :evil:

Ik zal een paar tips uit een zeer praktisch boek wat ik ooit las, in een nieuwe topic neerzetten.
Misschien dat anderen hier er ook nog wat aan hebben..?


[/i][/color]