Pestgedrag

Bubbels
Grote Bazin
Berichten: 2312
Lid geworden op: 07-02-2012 11:56

Bericht door Bubbels » 24-03-2012 10:12

ooo, ik weet wel dat er gepest word bij volwassenen, maar ik bedoelde meer, dat je daar weer bijna nooit over leest. Tuurlijk ken ik het pest gedrag op de werkvloer, de treitercampagnes via het internet en al dat soort ellende.

Toch zeggen ze vaak dat zo een pester, juist iemand is die ook gepest is.......en die dan dus doorslaat naar de andere kant. Maar het heeft allemaal te maken met het gevoel van macht. Als de gepeste idd meer voor zichzelf op komt, is dat snel weer over, dat gevoel van macht, want dan is het niet leuk meer.

Maar goed, iemand die al onzeker is, kan je niet zo maar even om turnen tot een persoon die assertief is. Mensen vinden het vaak eng om voor zich zelf op te komen......

sunflower
Berichten: 1068
Lid geworden op: 12-02-2012 11:42

Bericht door sunflower » 24-03-2012 10:35

Misschien is het pesten onder volwassenen nog taboe Bub,ook het pesten via internet bij volwassenen komt voor.
Vaak gebeurt dat ook heel geniepig,zelfs op forums,via mail enz
Je leest hier dus bij alle reacties,hoeveel onmacht het geeft,en ind het heeft met assertiviteit te maken,dat ik inmiddels ruimschoots bezit,ik stoor me ook niet aan wat anderen(van mij) vinden,of menen te moeten zeggen.

Maar waarom zou je assertief moeten zijn he,waarom mag je niet zijn hoe je bent,en daarom ook gerespecteerd worden.
Kinderen,en mensen voelen zich vaak sterk in een groep,zodat ze "gedekt"worden.
Ik vind dat meelopers even schuldig zijn.
En ind het gaat vaak om mensen die zelf onzeker zijn of niet goed in hun eigen vel zitten,en dmv een grote bek,houdingeen ander willen intimideren zodat ze zich zelf beter voelen.
Bij volwassen wordt er dus ook gebruik gemaakt van een machtspositie,waardoor je het leven,of het leven op de werkvloer onmogelijk wordt gemaakt.
En dan heb ik het nog niet gehad over het treiteren ivm je geaardheid.
Vertrouw jezelf. Je weet veel meer dan je denkt te weten.
Benjamin Spock

Bubbels
Grote Bazin
Berichten: 2312
Lid geworden op: 07-02-2012 11:56

Bericht door Bubbels » 24-03-2012 10:52

Ik denk omdat een mens ook gewoon een gewoontedier is........die reageert op prikkels, op reacties.......
De mens die daar boven kan staan, dat is pas de echte "leider" Juist de mensen die zelf wat onstabiel zijn, die dus zoeken naar een soort van macht, een soort van bevestiging, dat zijn de mensen die dit soort dingen doen.

In het dierenrijk is het hetzelfde. Als een dier zich anders gedraagt, wordt die opgevreten of verstoten. Nu zeg ik niet dat wij dieren zijn, maar wij reageren ook op lichaamstaal en reacties. Als jij je zelf dus niet onder controle hebt, als mens.........dan kan jij dus een pester worden.

En tis idd jammer dat niet iedereen gewoon zich zelf mag wezen, zonder daarop veroordeeld te worden.............maar.......laten we eerlijk zijn, IEDEREEN maakt zich daar wel schuldig aan! Iedereen kan wel eens denken......."jeetje, moet je die nu eens zien zeg!"

Tis aan jou om, ondanks dat je dat kan denken van iemand, toch kan inzien dat je helemaal fout zat met die gedachte gang, omdat hij/zij gewoon een heel aardig persoon blijkt te zijn.

Iedereen is verschillend in deze wereld. Het verschil tussen dieren en mensen is juist onze eigenschap om dingen te kunnen te relativeren. Om na te kunnen denken over onze acties. Zo zie je maar weer hoe belangrijk sommige mensen het vinden, hoe ze over komen op anderen. Pesters denken dat ze wat macht hebben en vinden in het pesten en daardoor aanzien........terwijl het gewoon angst is.

sunflower
Berichten: 1068
Lid geworden op: 12-02-2012 11:42

Bericht door sunflower » 24-03-2012 11:20

Goed omschreven Bub,maar weet je dat je ind de dierenwereld ook verstoten kan worden als jij geen goede leider bent.
Als de leider niet echt kan leiden,maar dat alleen maar via macht en onrechtvaardigheid doet.
De zwakke schakel kan dus ook de leider zijn.
Ik zeg altijd,leiden is sturen.ondersteunen.
De ander de kracht in zichzelf te laten ontdekken.

Natuurlijk maak ik mij ook wel eens schuldig aan het feit dat ik dingen denk,dat gaat denk ik automatisch(misschien iets dat aangeleerd is.)

Pesten,gaat ten koste van een ander,om je zelf beter te voelen.
Ik heb zelf nooit de behoefte gehad om te pesten,juist niet!
Dat komt ook doordat wat je zelf mee hebt gemaakt.
In mijn vrijwilligerswerk heb ik geleerd die gedachten opzij te zetten,en geleerd open te staan voor,en dat heeft tot mooie ontmoetingen en gesprekken geleid.
Vertrouw jezelf. Je weet veel meer dan je denkt te weten.
Benjamin Spock

BeeCee
Berichten: 266
Lid geworden op: 03-03-2012 15:01

Bericht door BeeCee » 04-04-2012 15:41

Ik ben vroeger zeker gepest. Maar ik heb ook wel eens iets gezegd tegen iemand wat achteraf wel kwetsend geweest kan zijn. Ik heb nooit bewust iemand willen kwetsen, maar als kind/puber denk je gewoon niet altijd even goed na. Jong zijn is een leerproces waarin je ook leert omgaan met hoe je met anderen omgaat en hoe anderen met jou omgaan en hoe groepsprocessen in elkaar zitten.
Champignon, Champignon, Champignonnetje,
Champignonnetje dat pruttelt in het vet.

Oh wat is fonduën gezellig en lekker !!!!

sunflower
Berichten: 1068
Lid geworden op: 12-02-2012 11:42

Bericht door sunflower » 19-04-2012 13:57

'Pesten van ouderen is schrijnend probleem’

Ook onder ouderen is pesten een schrijnend probleem. Op het zogenoemde Pestprotocol, een initiatief van het Nationaal Ouderenfonds, kreeg het fonds het afgelopen jaar meer dan 200 reacties van wer...








UTRECHT (ANP) - Ook onder ouderen is pesten een schrijnend probleem. Op het zogenoemde Pestprotocol, een initiatief van het Nationaal Ouderenfonds, kreeg het fonds het afgelopen jaar meer dan 200 reacties van werknemers in de ouderenzorg. In een vervolg daarop heeft de organisatie nu een zogeheten Pesten Platform gelanceerd.

Professionals in de zorg kunnen daar terecht om ervaringen uit te wisselen en elkaar tips te geven over hoe het probleem moet worden aangepakt. Volgens het ouderenfonds wordt in woonzorgcentra vrijwel net zo veel gepest als op scholen. Uit onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen blijkt dat één op de vijf ouderen weleens slachtoffer van pesterijen is. Volgens verzorgend personeel ligt het percentage zelfs op 40 procent van ouderen in woonzorgcentra.

Pesten kan leiden tot uitsluiting en daarmee tot vereenzaming. Ook kunnen de bloeddruk en het stressniveau stijgen, en neemt het risico op een depressie toe. ,,Pesten is moeilijk te bewijzen, maar het slachtoffer ervaart het als zeer vervelend’’, aldus een woordvoerster. Ze noemt als voorbeeld een mevrouw die met een vast clubje altijd om twee uur ging kaarten. Op een dag bleek dat iedereen al om tien voor twee begonnen was, en dat haar plek door een ander was ingenomen.

Het fonds grijpt de landelijke dag tegen pesten, donderdag, aan om het platform te lanceren. Volgens Jan Romme, directeur van het Nationaal Ouderenfonds heeft pesten niets met leeftijd te maken, maar alles met mensen. ,,Zeker zorginstellingen kunnen broeinesten van pesten zijn, omdat ouderen zich onder andere vervelen door een gebrek aan activiteiten." Op initiatief van het ouderenfonds zijn in meerdere instellingen al initiatieven ontplooid tegen pesten. Zo is er in Drenthe bijvoorbeeld een theaterstuk dat pesten als onderwerp heeft.
Vertrouw jezelf. Je weet veel meer dan je denkt te weten.
Benjamin Spock

Gast

Bericht door Gast » 19-04-2012 19:22

toevallig zeg ik net stukje over pesten op tv...ging over een chimpanseegroep waarin zich dat ook voordoet en er werd uitgelegd dat dat plagen ook een functie heeft zowel voor de dader als het slachtoffer...maar ja wanneer wordt plagen echt pesten en is het niet meer leuk...
mijn brugklasser wordt momenteel gepest door jongen die bij hem in de klas zit en ik heb er al verschillende gesprekken over gehad op school met mentor...en hij volgt ook soort van weerbaarheidscursus maar op zich is het niet zo'n watje of zo maar die jongen heeft een overheersende rol in de klas...deel doet met hem mee omdat ze dan blij zijn dat zij niet gepest worden.....is erg aanwezig en heeft thuis nogal problemen, leeft ook in een tijdelijk gezin enzo, affijn er is meer aan de hand dus...... wel vervelend allemaal dus.
En mijn moeder toen nog in verpleegtehuis...vertelde over de hoofden van afdeling daar waar de mensen nogal bang van waren door hun optreden en die pestten die oudjes dus ook....

volgens mij komt het overal voor, bij kinderen, op school, op je werk, collega's bij ouderen overal gewoon. Zit in de mens dus blijkbaar en is afschuwelijk als je er zelf mee temaken krijgt natuurlijk.

sunflower
Berichten: 1068
Lid geworden op: 12-02-2012 11:42

Bericht door sunflower » 19-04-2012 21:54

Jazeker afschuwelijk Majo,dat je in een bepaalde positie geduwd wordt,zelfs als je oud wordt.
Weerbaarheids trainingen,ja dat zal wel van nut zijn,maar waarom het probleem niet aanpakken waar het ligt,bij de pester.
Die moet maar eens bewust gemaakt worden,dat bepaald gedrag niet door de beugel kan.
Op scholen,zorginstellingen zou daar veel meer op gelet en aan gedaan moeten worden.
Zeker omdat pesten een psychische en emotionele schade veroorzaakt.
Het zou je toch maar overkomen dat je op school gepest en getreiterd bent,en dat ook nog eens moet ondergaan in zorginstellingen of bejaardentehuizen.
En daar is ook weinig ontsnappen mogelijk.
De laatste jaren van je leven niet onder de mensen kunnen komen,uit angst en onveiligheids gevoel.
Uit onmacht pestgedrag te moeten ondergaan van verzorgers.
Als volwassene zou je toch moeten weten wat zulke daden aanrichten.
Vertrouw jezelf. Je weet veel meer dan je denkt te weten.
Benjamin Spock

Gast

Bericht door Gast » 20-04-2012 10:17

ik ben zelf als kind en ook 1e 2 jaar van de Havo ook gepest en ja dat heeft natuurlijk wel zijn weerslag...

Maar ben het er mee eens, ik vind ook dat ze teveel kijken of het slachtoffer wel weerbaar is en dat aanpakken en de pester daar doen ze dan verder niet zoveel mee/aan. Vind ik ook niet helemaal kloppen inderdaad en heb ik ook tegen zijn mentor gezegd, maar dan krijg je antwoord als: de jongen die pest heeft een 'problematiek' en dan verder moet je het daar dan maar mee doen.

Wat ik nog smeriger vind is dat die oudjes in zo'n huis, vaak bedlegerig en afhankelijk, weinig kunnen doen aan van die kenau's die daar de scepter zwaaien. Ik wilde destijds bij mijn moeder wel eens wat zeggen en dat wilde ze dan niet omdat ze bang was dat zij daar dan weer de dupe van zou worden, kan je nagaan! walgelijk...

ikke26
Berichten: 125
Lid geworden op: 23-04-2012 12:28

Bericht door ikke26 » 28-04-2012 18:40

Hallo

Pesten in de volwassen wereld komt zeker voor.

Maar wat mij heeft geholpen zijn om over de gevolgen van het pesten heen te komen heb ik cursusen gevolgd, in rotterdam worden die gegeven door context, die kunnen kinderen als volwassen helpen en worden soms vergoed door verzekering.

Ben door pesten ook door bij me baas weggegaan en ander werk gaan doen waar het pesten dus door ging.

Ik ben de gelukkige eigenaar van de cijverdyslectie dit veroorzaakt soms een probleem met eigenlijk zo`n beetje alles.

Hierdoor word je voorzichtig en onzeker omdat je je werk goed wil doen en er toch fouten in sluipen, maar mensen maken fouten maar ja je voelt je daar dus rot over en nog onzekerder.

Soms lijkt het of mensen een voelsnaar voor heeft of mensen te pakken die iets minder zijn of juist beter zijn dan andere omdat ze zich dan kunnen optrekken door de ander omlaag te halen.


Dat pester niet meer weten wat ze doen dat weet ik ook, ben pas een pestkop achter de kassa tegen gekomen, en grappigste was, zij heeft altijd gezegd dat ik achter de kassa kwam te zitten en moest schoonmaken omdat ik dom was, nou ik heb haar voor aap gezet voor de rij mensen voor de kassa.
Zei tegen haar:
Hoi dacht dat ik daar moest zitten blijkbaar ben je dus niet verder gekomen dan schoonmaken en kassa medewerker, gelukkig heb ik een betere baan.
Voor de duidelijkheid, maakt mij helemaal niet uit wat mensen doen, iedereen doet wat hem kan en of leuk lijkt. Dus niet gemeen bedoeld maar moest het gewoon even inwrijven.


groetjes ikke
Ik ben ikke, en ik kom nu uit hoe ik ben en niet wat andere willen dat ik zou moeten zijn.