Pestgedrag

sunflower
Berichten: 1068
Lid geworden op: 12-02-2012 11:42

Pestgedrag

Bericht door sunflower » 21-03-2012 12:20

Ik heb vanuit mijn verleden,vooral de periode basisschool te maken gehad met pestgedrag.
Tegenwoordig heb ik begrepen dat pestgedrag niet alleen voor komt op de basischool,of gym verenigingen.
Maar ook in het volwassen leven,op werk en op internet.
Daar mijn pestverleden best wel invloed gehad heeft op mijn ontwikkeling,ben ik benieuwd of een van jullie dit herkent.

Ik open dit topic even bij gezondheid,omdat ik niet weet waar ik het anders moet/mag plaatsen.
Pesten ondermijnd je geestelijke gezondheid,vandaar mijn keuze.
Vertrouw jezelf. Je weet veel meer dan je denkt te weten.
Benjamin Spock

Rommy
Berichten: 1412
Lid geworden op: 10-02-2012 22:23

Bericht door Rommy » 21-03-2012 15:31

[color=violet]Ik heb er zelf nooit last van gehad, gelukkig ook nooit een pester geweest! Wel ging ik om met een meisje (knapste van de klas :smile: ) die een medeklasgenoot enorm kon treiteren!

Ik weet nog hoe erg ik dan met zo iemand te doen had maar op dat moment niets durfde te zeggen omdat ik bang was dat ik dan de volgende zou zijn, iedereen was nl altijd op haar hand!


Ik ging dan later wel naar het gepeste meisje toe om te zeggen hoe erg ik het vond, dat ik niet achter de pester sta maar ook niet op kan tegen zoveel tegenstand als de hele klas zich er mee gaat bemoeien! Ik denk nog wel eens aan haar. zeker weten dat ze er in haar verdere leven nog last van heeft gehad!
Toen ik wat ouder was en meer wist waar ik zelf voor stond ongeacht wat een ander ervan vond, ben ik vaak voor een ander opgekomen, soms met gevaar voor eigen hachie......toch een nawee van toen denk ik!

Pesten, ik vind het vreselijk :lol: [/color]
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Gast

Bericht door Gast » 21-03-2012 15:57

Pesten is idd vreselijk, ik ben veel gepest maar daar heb ik, denk ik tenminste, geen last meer van, al herken ik wel wat Rommy zegt dat ik wel snel opkom voor mensen wat dat betreft.

Het ergste vind ik om te zien hoe erg mijn kinderen ook gepest zijn op school, het heeft ze volwassen en sterk gemaakt maar soms ook nog met een haat voor de school waar ze toen op zaten dat ik er soms van schrik. Terwijl ik ze ook juist daarom van die school gehaald heb maar dat dat nu nog zo sterk leeft op sommige momenten.

Leraren die pesten, het is een onderkent probleem, ik vind het vreselijk, mijn kinderen kruipen liever in een hoekje dan dat ze wat terug zeggen dus zo'n leraar heeft alle macht. Bij mijn dochter heeft de leerplichtambtenaar ingegrepen en godzijdank mocht ze thuis blijven tot ze naar de volgende school in het volgend schooljaar ging.
Maar ik herken ook dingen bij mijn zoon op school en ik laat nu eerder van me horen, dan maar een boze zeur moeder maar dat niet nog eens.

Pesten is volgens mij het gedrag van mensen die niet tevreden met zich zelf zijn en daarom andere mensen naar benden duwen om zo zichzelf nog een beetje op een sokkel zetten maar wat vind ik het verschrikkelijk.

Bubbels
Grote Bazin
Berichten: 2312
Lid geworden op: 07-02-2012 11:56

Bericht door Bubbels » 21-03-2012 18:15

Ik had toen ook een vriendin, die vroeger erg gepest was. Nu is zij zelf juffrouw op een basisschool. En wat zag ze........haar grootste pestster was ook moeder en bracht haar kind naar school, in HAAR klas.....

Ze keek haar aan maar zag dat haar pester, haar niet herkende. Ze had haar aan willen schreeuwen: "weet jij wel wat jij me vroeger allemaal hebt aangedaan??!"
Ze heeft het niet gedaan......

Pesters weten vaak niet eens wat ze doen. Het zijn nog kinderen en denken daar niet bij na. Vaak staat het "stoer" en dat is dan van belang...... Tis jammer, maar het is wel vaak zo.

Het lijkt me verschrikkelijk om te horen, dat mijn kind gepest zou worden! Ik zou in staat zijn om die gastjes eens flink de oren te wassen! :lol:

Moet zeggen dat ik er niet zoveel van hoor over volwassenen die elkaar pesten.

Moet er ook ff bij zeggen, dat er bij maike op school, echt wel op werd gelet. Als er ergens maar wat aan de hand was, werden al die kinderen bij 1 geroepen om er over te praten.

Setteke
Berichten: 202
Lid geworden op: 12-02-2012 14:19

Bericht door Setteke » 22-03-2012 00:16

Ben niet gepest en heb ook niet gepest. Gelukkig mijn kinderen ook niet! Lijkt mij echt enorm moeilijk om te ervaren dat je kind gepest wordt op school! Zou er als ouder wel gelijk bovenop zitten want het kan enorme gevolgen hebben voor de rest van n leven... Sommige rollen gewoon door maar andere bouwen een eigen leefwereld op en gaan vreemd gedrag vertonen. Slaan door in het aardig zijn, erbij willen horen of zetten zich juist kompleet af tegen de wereld.
http://www.aandachtvoorpesten.nl/inform ... index.html
Het lijkt mij dat ook van groot belang om dan als ouder achter je kind te staan, te begeleiden, de school aanspreken op hun verantwoordelijkheid en zonodig hulpverlening inschakelen op welke leeftijd dan ook

sunflower
Berichten: 1068
Lid geworden op: 12-02-2012 11:42

Bericht door sunflower » 22-03-2012 08:18

Bij mij heeft het voor een lange tijd gezorgd voor faalangst en onzekerheid,geen vertrouwen hebben in mijzelf.
Gelukkig ben ik daar toch op een gegeven moment bovenuit gegroeid.
Wel heb ik als ik per ongeluk zon vroegere pester tegen kom,de neiging om der eens flink de oren te wassen,dan voel ik nog kwaadheid in mij op komen.

Mijn kinderen zijn voor zo ver ik weet,niet gepest,maar wat ik zeker weet,is dat ze het opnamen tegen pesters. Dat heb ik wel in een opvoeding meegegeven.
Vooral mijn dochter deed dat,en die heeft daar door ook wel eens een hele groep tegen haar gehad.
Ik vind dat ze er op sommige scholen nog veel te weinig aan doen.
Zeker omdat het zon invloed kan hebben op je geestelijke,emotionele, en sociale ontwikkeling,en zelfvertrouwen.
Het probleem lees ik hierboven bestaat nog steeds...

@Bub,het komt ook voor op het werk,ik lees daar regelmatig over.
Zelf zat ik bij steparobic jaren lang in het "populaire" groepje,die mensen buitensloten.
Wat mij ook gebeurde,toen ik de vriendschap verbrak tussen mijn hartsvriendin en mij.
Gelukkig was ik op dat moment volwassen en kan ik het beter doorzien,maar het doet toch pijn.
Daardoor heb ik een enorme hekel gekregen aan kliekvorming.
Vertrouw jezelf. Je weet veel meer dan je denkt te weten.
Benjamin Spock

Gast

Bericht door Gast » 22-03-2012 08:23

@Bub "Moet zeggen dat ik er niet zoveel van hoor over volwassenen die elkaar pesten."


Nou wat denk je van vrouwen die niet weten hoe ze anderen kapot moeten roddelen en zorgen dat weer anderen daar zich ook naar gaan gedragen zodat de gepeste of onderwerp van de roddel geen contacten meer kan hebben met die mensen, nou volgens mij is het natuurlijk anders als op school maar er wordt wel degelijk gepest, alleen noemen we het dan maar gewoon niet.

Sommige mensen die het in zich hebben, moeten nu eenmaal zichzelf altijd bovenaan hebben staan, daar ben ik ondertussen wel achter.

@Setteke, klopt dat je er als ouder bovenop moet zitten maar meestal kom je er pas later achter, ik weet het van mezelf ook, ik zeg liever niks en mijn kinderen ook niet, dus pas later als het pesten al een tijdje aan de gang is, kom je er achter. Het is een lastig probleem.

klien
Berichten: 275
Lid geworden op: 13-02-2012 22:37

Bericht door klien » 22-03-2012 09:34

Ik ben gelukkig nooit gepest, naast de onzekerheid die je zo rond de pubertijd hebt, ben ik eigenlijk altijd heel zelfverzekerd door het leven gegaan en ik vermoed dat ik dat ook uitstraalde.

Heb mezelf nooit aangesloten bij groepjes om erbij te horen die anderen pesten. Ik was een eenling en trok mijn eigen plan. Dat is nog zo, alleen wel sociaal gelukkig :evil:

Zodra ik vroeger merkte dat iemand gepest werd, dan trad ik op voor zover ik de mogelijkheid had en dat heeft wel invloed gehad. Zelfs meer dan wanneer ouders of leerkrachten op die punten ingegrepen zouden hebben.

Wel weet ik van horen zeggen hoeveel invloed pesten op je kan hebben. Vanavond komt er een nieuw programma van Peter van der Voorst hierover.

Heel klein akkefietje had ik 1 1/2 jaar geleden wel en ik vermoed dat ik op dat moment ook heel zwak in mijn emoties stond. Toen ben ik aangevallen door een groepje hangjongeren van rond de 12 tot 14 jaar. 7 knulletjes die me van achteren bekogelden met harde appeltjes. Zomaar, zonder reden, maar ik had wel een gat in mijn hoofd. Toen ik ze er op aansprak, brak de hel los.
Ze hebben me daarna achtervolgd, uitgescholden, nog meer bekogeld, uiteindelijk heb ik ze kunnen afschudden zodat ze niet wisten waar ik woonde, maar met een grote witte hond ben je aardig herkenbaar.

Uiteindelijk heb ik aangifte gedaan, omdat ik zo angstig was geworden om langs die plek te lopen, bang dat ze mijn hond van iets zouden beschuldigen en nog meer dingen spookten door mijn hoofd. Het was heftig, ook nadat ze opgepakt waren (vanwege meerdere klachten) en weer vrij gelaten werden. Ik kwam ze overal tegen in het dorp. Ze maakten me uit voor hoer, spuugden naar me en lieten me nooit met rust. Letterlijk moordneigingen kreeg ik ervan. Zag een hangjongerenplek heel anders, zag de stropjes al klaar hangen, moest alleen de krukjes nog onder hun voeten wegschoppen.

Maar dat is natuurlijk absurd, totaal uit proporties. Ik heb uiteindelijk mijn mobiel ingezet als video en fotocamera. Zodra ik ze zag ging ik opnames maken en meldde dat die naar de politie gingen. Binnen een paar weken was het over, ik zie ze zelden meer en als ik ze spot, dan kijken ze weg.

En toch voelt het niet als overwinning, het blijft een naar litteken.

Gast

Bericht door Gast » 22-03-2012 10:41

Ja die laatste zin Klien is denk ik heel pakkend, ook al ben je er vanaf, het blijft altijd een litteken.

Onder het werken zonet dacht ik dat pesten onder volwassenen eigenlijk juist heel veel voor komt, buren die elkaar treiteren, fora en verenigingen die splitsen of ten ondergaan, hoe meer ik er over na denk hoe meer ik denk dat pesten juist veel meer voor komt als dat je in eerste instantie zou denken.

Gast

Bericht door Gast » 24-03-2012 08:28

ik ben zelf gepest op de lagere school vanwege vooral mijn dik-zijn en begin middelbare school. Toen groeide ik en viel af en kwam bij een leuk groepje terecht, toen was het over. Echt gepest heb ik zelf niet maar als je bij zo'n groep hoort, dan neem je kinderen die er niet bij horen zeg maar niet op, dat is ook soort van afwijzen.
In mijn eerste baan bij de ABN bank toen ben ik enorm gepest door de procuratiehouder; die man gaf mij van alles de schuld wat er in dat kantoor gebeurde. En ik verweerde me amper, was heel bang, eerste baan, en kon niet tegen hem op. Als er chocolade op de grond in de keuken lag zei hij, waarom heb je chocolade gemorst en niet opgeruimd? en dan was ik er niet eens geweest...dat ging zo jaar door en ik ging ook slechter werken en ook echt fouten maken van de zenuwen. Toen heb ik overplaatsing aangevraagd naar ander filiaal en die kantoorbeheerder was een aardige man die me vertrouwen gaf en toen ging mijn werk opeens als een speer en werd ik dat jaar de beste werknemer van dat filiaal....ik heb daarvan wel wat geleerd ...maar ik ben ervan overtuigd dat volwassenen elkaar net zo treiteren hoor.

Mijn zoontje is nu brugklasser en is nooit gepest maar nu wordt hij wel gepest in zijn nieuwe klas. Hij vindt zijn klas ook vreselijk, ik ben er al over gaan praten met mentor maar de jongen die pest heeft wat ze noemen een 'problematiek'. HIj pest niet alleen mijn zoon maar ook anderen en sowieso domineert hij de hele klas met zijn gedrag. Erg lastig want omdat hij een problematiek heeft is het niet 1, 2 , 3 op te lossen. Dus ik probeer mijn zoon weerbaarder te maken en voor zichzelf op te komen, want die lui zal hij zijn hele leven tegen komen in zijn leven. Dus moet hij zelf zorgen dat hij daar mee om kan gaan. Ik vertel hem van mijn eigen slechte ervaringen en dan is hij verbaasd...bij jou mam? want nu ben ik een stuk bijdehandter en mondiger geworden dan als kind, toen scheet ik in mijn broek en deed mijn mond niet open! Dat is wel grappig die reactie van hem. Maar ik hoop dat ze er nog wat aan doen in de klas want het is jammer dat iemand zo'n negatief stempel drukt...
En die vent van mijn eerste baan...ik heb hem gevonden op internet en als ik die kop van hem zien, zou ik nog wel langs willen gaan om hem eens goed de waarheid te vertellen want hij toen aangericht heeft...ik zou hem nu wel aankunnen!
Ik weet dat toen ik daar wegwas, dat een ander meisje de pispaal werd bij hem...brrr wat een griezel ...hij had een toupetje dat groen uitgeslagen was....heb altijd spijt gehad dat ik die niet van zijn kop getrokken had, want hij vond het enorm leuk je bij de klanten aan de balie te kakken te zetten...... :(