Pestgedrag

Gast

Bericht door Gast » 30-06-2012 15:07

@ Roosje ben ik met je eens, bij mijn zoon in de klas zit ook een pester ja en inderdaad , kinderen die er last van hebben/hadden kregen dan gesprekken en weerbaarheid, terwijl mijn zoon zich echt normaal gesproken wel kan verweren, maar als ik dan vraag wat ze aan de pester doen, dan is het altijd dat de pester nou eemaal een 'problematiek' heeft....ik vroeg in de loop van het jaar ook nog of mijn zoon niet naar andere klas kan gaan als hij overgaat naar 2e...en dat deden ze 'liever niet'...ze hebben dan dus 'liever' dat mijn kind het totaal niet naar zijn zin heeft in die klas en dat komt dus voornamelijk door die ene jongen die een enorm stempel op de klas drukt...
Momenteel gaat het beter en heeft mijn zoon er minder last van en heb ik nog gevraagd aan hem of hij nog naar andere klas wil en dat hij dat moest aankaarten met zijn mentor maar hij zegt nu laat maar zo , want er komen ook weer nieuwe kinderen in de klas erbij vanwege verhuizingen enzo.
Dus denk ik ok prima laat dan maar zo voor nu , maar van die hele mentor heb ik niks meer vernomen na mijn laatste mailtje daarover. Dat vind ik op zich ook niet netjes want komende week krijgt hij rapport mee en gesprek is er niet meer volgens mij.
En tuurlijk wil ik er ook niet teveel mijn stempel op drukken want hij moest natuurlijk voor zichzelf opkomen enzo, dat is juist de bedoeling.
Maar las inderdaad artikel van Ouders voor nu geloof ik dat pesten een probleem is van een hele klas en niet alleen van de slachtoffers omdat iedereen een rol speelt in de klasdynamiek ook met mee-lopers enzo.

@ Bub ik ben zelf als dik kind behoorlijk gepest in mijn lagere schooltijd en brugklas, maar nee ik was niet in staat om tegen de pesters in te gaan, omdat ik erg verlegen was ook en niet zo snel met gevatte opmerkingen teruggeven en bijdehand zijn, ik voelde me erg stom/onhandig. En op zo'n moment kan je gewoon niet tegen iemand op en zeker niet met meerdere erbij!
Ik weet nog dat ik op straat een keer een mevrouw hulp heb gevraagd omdat ik wist dat ze me stonden op te wachten en dat ze me in elkaar wilde trappen en toen vond ik het al heel wat dat ik dat durfde!

Bubbels
Grote Bazin
Berichten: 2312
Lid geworden op: 07-02-2012 11:56

Bericht door Bubbels » 30-06-2012 18:14

Ja, snap ook wel dat als dat je normale gedrag al niet is, het heel moeilijk is om er tegen op te staan.
Ik ben dus nooit gepest gewoon omdat ik er gelijk op sloeg. Was de sterkste op de lagere school en dus lieten ze dat wel uit hun hoofd.

En toen ik ouder werd en weer wat zwaarder werd, heb ik ook nog nooit mee gemaakt dat ik uitgescholden werd ofzo....

Geloof dat die pesters gewoon een "slachtoffer-radar" hebben en dus zien wie ze kunnen pakken en wie niet.

Op de school van maike deden ze erg veel om pestgedrag te voorkomen. Als er sprake was van dat gedrag, werd er een lesuur aan besteed. Dan kwamen de betrokken partijen ook aan woord en zo werd geprobeerd om een oplossing te zoeken.

Lijkt me ook een gruwel als je kind gepest wordt!

sunflower
Berichten: 1068
Lid geworden op: 12-02-2012 11:42

Bericht door sunflower » 01-07-2012 18:13

Zo triest om regelmatig te lezen of via tv,internet te horen dat het pesten,waar en hoe dan ook zich verbreed en verdiept.
Ik blijf er tegen in opstand komen.
Vertrouw jezelf. Je weet veel meer dan je denkt te weten.
Benjamin Spock

Ansie
Berichten: 105
Lid geworden op: 16-06-2012 23:41

Bericht door Ansie » 03-07-2012 10:18

Ik werd vroeger wel gepest omdat ik lang rood haar had.
Maar zoals bubbels zei ik sloeg het van me af.
Dus het raakte me niet zo. Ik peste gewoon terug.
Maar er zijn wel een aantal mensen geweest die ik gepest heb. Toen ik eenmaal op de taxi zat. En toevallig die mensen ook in me wagen kreeg heb ik mijn verondschuldigingen overgebracht. En ze hebben het allemaal aangenomen. Dat vond ik wel fijn.
Maar ik merk nu ik op de touringcar zit en soms schoolreisjes rij, ik boos word als ze elkaar pesten.
En ik helemaal uit me stekker ga als ze geen respect voor me hebben. Want het moet er even uit. Maar ik had nog respect voor ouderen, maar dat is ver te zoeken tegenwoordig. Ik durf het hier niet te herhalen waarvoor ik uitgemaakt word als chauffeur. Denk dat er vast nog meer mensen zich hier in kennen. De leraar in de bus zegt er soms niets van, want die is bang dat 1 van de ouders achter hem aankomt om verhaal te halen. Las vanochtend een bericht dat ze een leeftijdgrens willen stellen aan de caffeine drankjes. Daar zijn vast heel veel mensen blij mee. Ik iedergeval wel. :evil:

sunflower
Berichten: 1068
Lid geworden op: 12-02-2012 11:42

Bericht door sunflower » 03-07-2012 10:59

En wat dacht je van opvoeding en respect bijbrengen.
En ind veel ouderen mogen ook wel eens stil staan bij hun eigen gedrag.
Vertrouw jezelf. Je weet veel meer dan je denkt te weten.
Benjamin Spock

Bubbels
Grote Bazin
Berichten: 2312
Lid geworden op: 07-02-2012 11:56

Bericht door Bubbels » 03-07-2012 18:13

opvoeding en respect bijbrengen......... Ik denk dat jij, als ouder, machteloos staat, als jou kind bij een groepje pesters hoort hoor. Vaak zijn die pesters zelf ook erg onzeker en laten ze zich lekker leiden door degene die het meest onzeker is maar wel de grootste mond heeft!

Niemand wilt gepest worden........ook de pesters niet......en zo is het kringetje weer rond.....

Je hoopt gewoon dat jouw opvoeding er weer in komt als ze in rustiger vaarwater komen te zitten. Als ze zich niet meer willen bewijzen.......als ze weten wat ze zelf waard zijn en het gewoon kinderachtig gedrag gaan vinden, dat pesten.

Denk ook niet dat je het helemaal uit kan bannen. Tis gewoon een zeer vervelende eigenschap die hele nare gevolgen kunnen hebben voor degene die gepest worden.

sunflower
Berichten: 1068
Lid geworden op: 12-02-2012 11:42

Bericht door sunflower » 03-07-2012 18:26

Nou ik denk wel degelijk dat ouders,leerkrachten invloed kunnen hebben op pestgedrag Bubbels,dus daarin verschillen we van mening.
Het is gewoon onaanvaardbaar gedrag,dat de kop in gedrukt moet worden.
Of dit nu bij kinderen is of bij volwassenen.
Als ouder sta je niet altijd machteloos,en moet je het bespreekbaar maken,ook met je eigen kind.
En wanneer zit de pester of gepeste ineen rustiger vaarwater?
Wanneer komt dan de pester tot besef dat,hij/zij onaanvaardbaar gedrag vertoond?
Moet de gepeste dan maar zitten wachten tot het overwaaid,en zich maar zo min mogelijk opvallend gedragen,kom nou.
Als je als kind beschadigd bent,waait dat nooit meer over.
En "kinderachtig" gedrag dat een ander beschadigd moet aanngepakt worden.
Vertrouw jezelf. Je weet veel meer dan je denkt te weten.
Benjamin Spock

Bubbels
Grote Bazin
Berichten: 2312
Lid geworden op: 07-02-2012 11:56

Bericht door Bubbels » 03-07-2012 18:42

Kijk, dit gaat op als je kind nog op de lagere school zit. Niet in de pubertijd. Ze zijn nog kneedbaar en mama's kindje. Als ze op het middelbaar, in een verkeerde groep komen.....dan is het een heel ander verhaal. Midden in hun pubertijd, de tijd dat ze er juist bij willen horen......al is het bij de verkeerde groep.

Ik ken verhalen van om mij heen, van moeders die met de handen in het haar zitten/zaten. Het kind was gewoon vaak van huis, niemand wist waar het was, haalde van allerlei onzin uit......
En dan kwam het thuis, kreeg het op haar/zijn donder van pa en ma......en doet het de volgende keer weer net zo.

Een vriendin van me heeft een zoon van dezelfde leeftijd als mijn dochter. Die gaat al 2 jaar niet meer naar school. Hij wilt het niet en doet het niet! En wat moet je dan als ouders doen?? Het kind aan zijn oren er toch naar toe sleuren?? Straffen met van alles??

Ach, ze heeft van alles geprobeerd.......politie, gemeente....noem maar op.....

Ik bedoel maar te zeggen........zo kan het ook gaan lopen he.....en tuurlijk kunnen ouders eerder in springen........ware het niet dat juist ook die ouders vaak zo waren! Die zien alleen dat hun kind popie is........en dat het voor de verkeerde redenen is, dat zien ze niet.

Ik heb echt in mijn handen lopen klappen toen maike netjes door der middelbare school heen rolde. Geen klachten qua pesten, werd zelf niet gepest, zat ook niet in een "verkeerde" groep. Maar......als ze dat wel had gezeten, had ik nu ws een heel ander verhaal.

Dus ja......je hebt als ouder natuurlijk wel wat te vertellen.......maar het hangt toch ook flink van het kind zelf af hoe beïnvloedbaar die is.

Isis
Moderator
Berichten: 560
Lid geworden op: 07-02-2012 17:44

Bericht door Isis » 03-07-2012 18:55

Ik ben het in deze toch wel met bubbels eens sun ... dat je het als ouders heus niet altijd in de hand hebt of je kind een ander pest of niet ....
Natuurlijk kan je vanuit je eigen normen en waarden proberen je kind bepaalde dingen bij te brengen ... je kan proberen je kind te sturen als het gaat om aanvaardbaar gedrag tegenover de medemens (of medeleerling of what ever) ... maar uit eigen ervaringen weet ik ... dat je kind echt niet altijd alles van je aan neemt ... ook al herhaal je het keer op keer ... ook al probeer je het op alle mogelijke manieren iets bij te brengen ... ook al probeer je dus m.a.w. als ouders om je kind goed op te voeden ...
Wanneer je een kind hebt dat in een ... om het zo maar even te noemen ... *verkeerd milieu* vertoeft ... en als dat kind dus inderdaad erg beïnvloedbaar is ... dan heb je het echt niet altijd in de hand of je kind zich keurig aan bepaalde gedragscodes houdt of niet ! En dat ligt niet alleen aan het milieu waarin je kind vertoeft trouwens ... maar sowieso ook aan het karakter of temperament van het kind zelf ... of van de dingen die een kind zelf al heeft meegemaakt e.d. .... Ach, er kunnen tal van factoren een rol spelen waarom een kind een ander kind gaat pesten ....
Het leven is als een regenboog: Je hebt de zon én de regen nodig om de kleuren te kunnen zien.

sunflower
Berichten: 1068
Lid geworden op: 12-02-2012 11:42

Bericht door sunflower » 03-07-2012 18:55

Wat je nu schrijft daar ben ik het in grote lijnen wel mee eens.
Ik heb ook wel eens,later bleek te vroeg in mijn handen geklapt

Mijn kinderen zijn nu volwassen,en ik kan wel zeggen door schade en schande.
Gepest hebben ze naar mijn weten nooit,en zijn ook niet gepest.
Ik zat daar gewoon bovenop.
Op een hoop dingen heb je ind weinig invloed,maar je mag wel duidelijk maken dat bepaald gedrag niet door de beugel kan,en geloof me dat doet deze ma,soms of zeg maar tegen beter weten in nog steeds. :?

@Isis,je hebt hierin volledig gelijk,maar dat maakt pesten nog niet juist en soms heel ongrijpbaar.
Ik heb het immers zelf meegemaakt,ook wat jij hier boven beschrijft.
Vertrouw jezelf. Je weet veel meer dan je denkt te weten.
Benjamin Spock