Wat zijn de verschillen tussen jou en je vriendin?

sunflower
Berichten: 1068
Lid geworden op: 12-02-2012 11:42

Bericht door sunflower » 09-04-2012 17:15

Gevoelig of Gevoelloos - een heel verschil

Sommige mensen zijn nu eenmaal gevoeliger ingesteld dan anderen. Waar dat precies aan ligt, is nog steeds niet helemaal duidelijk. Natuurlijk kunnen we het aan erfelijkheid, opleiding, instelling, opvoeding, situaties of medicijnen toeschrijven. Het gegeven blijft echter, dat iedereen anders is, dus uniek.

Wanneer je een gevoelige inborst hebt, en snel van streek gebracht kunt worden door anderen, hoeft dat niet het einde van de wereld te betekenen, mits je hier assertief mee om kunt gaan. Dit is echter voor heel veel mensen moeilijk, en het lijkt zelfs wel dat gevoelige mensen hier doorgaans nog meer moeite mee hebben, dan egocentrisch ingestelde mensen.

Gevoelige mensen kunnen zichzelf vaak wel heel goed afschermen tegen over de buitenwereld. Ze nemen er zo min mogelijk actief aan deel, en kunnen zo dus ook niet vlug gekwetst worden. Anders is het echter in de privé sfeer. Juist wanneer gevoelige mensen zich eindelijk open stellen voor anderen, in de vorm van vriendschap, misschien in therapievorm, of gewoon voor liefde van hun partner, is het wel heel makkelijk deze mensen in hun ziel te treffen.

In elke echte relatie is het nodig je open te stellen voor de ander, wil je tenminste enig kans van slagen hebben. Het is dus logisch dat de ander jouw zwakke punten leert kennen, wat echter wel weer de kans op gekwetst worden aanzienlijk vergroot. Het is soms heel moeilijk uit te leggen wat de ander verkeerd doet of heeft gedaan. Soms kan een schouderophalen of een zucht al pijnlijk over komen, daar de persoon in kwestie zich heel vlug persoonlijk aangevallen zal voelen.

Vertrouwen, geschonken aan een ander, kan zo makkelijk beschaamd worden. Vaak zonder erbij na te denken. Gewoon een opmerking, een bepaalde houding of door iets per ongeluk te vergeten. De overgevoelige mens kan hier danig van in de war raken. Als je na een lange tijd eindelijk iemand durft te vertrouwen en dat vertrouwen wordt beschaamd, val je niet 1 maar meteen 5 stappen terug.

Moet iedereen dan maar zijn mond houden tegen zo'n persoon en medelijdend alles over zijn kant laten gaan? Nee, natuurlijk niet. Maar het is wel van levensbelang heel duidelijk te zijn en daar schort het nog wel eens aan in onze maatschappij. Vaak zit een ego in de weg. Men neemt te vlug, te vaak en te makkelijk aan "dat de ander het wel zal begrijpen'.

Ieder mens is uniek en niet te vergelijken met een ander. Toch nemen we gemakshalve maar al te vaak de stelling aan dat de ander net zo zal reageren als wijzelf. Zelfs familieleden die heel veel op elkaar lijken, zullen op bepaalde gebeurtenissen toch anders reageren.
©Loes Raaphorst < 2005

Favoriete
Elvis-Sites







overige






Voer uw zoekwoorden in
Web loesje.info
Zoekformulier verzenden
Vertrouw jezelf. Je weet veel meer dan je denkt te weten.
Benjamin Spock

Rommy
Berichten: 1412
Lid geworden op: 10-02-2012 22:23

Bericht door Rommy » 09-04-2012 17:23

[color=violet]Buitengewoon herkenbaar Sun!! :evil: [/color]
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

sunflower
Berichten: 1068
Lid geworden op: 12-02-2012 11:42

Bericht door sunflower » 09-04-2012 19:57

Ja Rommy,ik vind ook heel veel herkenning in de tekst.


[color=red]Vertrouwen, geschonken aan een ander, kan zo makkelijk beschaamd worden. Vaak zonder erbij na te denken. Gewoon een opmerking, een bepaalde houding of door iets per ongeluk te vergeten. De overgevoelige mens kan hier danig van in de war raken. Als je na een lange tijd eindelijk iemand durft te vertrouwen en dat vertrouwen wordt beschaamd, val je niet 1 maar meteen 5 stappen terug. [/color]
Vertrouw jezelf. Je weet veel meer dan je denkt te weten.
Benjamin Spock

Rommy
Berichten: 1412
Lid geworden op: 10-02-2012 22:23

Bericht door Rommy » 09-04-2012 20:11

[color=violet]In het ergste geval komen de 5 stappen er nooit meer bij!! :smile: [/color]
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

sunflower
Berichten: 1068
Lid geworden op: 12-02-2012 11:42

Bericht door sunflower » 09-04-2012 20:12

Nee meiss,worden het er 10 of meer.
Blij dat wij er plus 10 hebben :evil:
Vertrouw jezelf. Je weet veel meer dan je denkt te weten.
Benjamin Spock

WhiteWings
Berichten: 759
Lid geworden op: 13-02-2012 12:14

Bericht door WhiteWings » 09-04-2012 21:07

[color=orange][i]

Niet te vergeten dat bovenstaand stuk de OVERgevoelige mens beschrijft ..die zich heel vlug persoonlijk aangevallen voelt .

Oftewel..dit gaat over het gevòel van die persoon..en niet of die persoon ook daadwèrkelijk wordt aangevallen.

In ieder geval is het gevolg van alles zo persoonlijk op jezelf betrekken..dat je de mensen om je heen..teveel macht geeft..!
En hen min of meer verantwoordelijk stelt voor hoe jij je voelt.
En je jezelf daarmee dus emotioneel afhankelijk maakt van reakties van je omgeving.

Maar ik wil even opmerken..dat ieder mens daar nog altijd zelf verantwoordelijk voor is.
Evenals òf en wanneer je de stappen die je voor je gevoel achteruit bent gegaan na een kwetsuur, weer inhaalt of niet.

Het is onrealistisch te verwachten dat de wereld om je heen in kan schatten wanneer jij nou wel of niet over de rooie raakt van wat dan ook.

Ik reken mijzelf ook gedeeltelijk onder de HSPers, met af en toe momenten dat ik door bepaalde oorzaken, helemaal aan het andere uiteinde zit..

Hoe dan ook : het is voor ieder zaak z'n eigen valkuilen en zwakke plekken te leren (her)kennen ..en zelf te leren hoe daar het beste mee om kunnen gaan.

[/i][/color]

Bubbels
Grote Bazin
Berichten: 2312
Lid geworden op: 07-02-2012 11:56

Bericht door Bubbels » 09-04-2012 21:45

En ik ben het weer eens met het bovenste gedeelte eens wat WW hier schrijft.

Een overgevoelig mens kan door alles gekwetst worden, dingen waar een ander gewoon heel niet over nadenkt, kunnen door hun als kwetsend worden beschouwd. En dan gaat er een heel mechanisme aan het werk........

Op mijn werk heb ik ook een vr collega, waar we gewoon heel voorzichtig mee moeten omgaan, omdat zij ook al snel denkt, dat wij het niet goed met haar voor zouden hebben. Want idd, dan gaan die mensen ook gelijk naar hun IK vorm......en halen zich helemaal naar beneden.

"Ik ben niet goed genoeg......of ik deug niet......ik kan niks......iedereen kijkt naar mij......doe ik het weer niet goed......"

Ik vraag me ook wel eens af.........moeten WIJ daar nou rekening mee houden? Is het niet zaak dat ZIJ moet om leren gaan met ons?

En daar is dan weer zo een fragiele grens.......wanneer ga jij je zelf voorbij........

sunflower
Berichten: 1068
Lid geworden op: 12-02-2012 11:42

Bericht door sunflower » 09-04-2012 22:16

Tsja daar heb ik dan weer geen last van :-) Overgevoelig ben ik alleen voor verf van spijkerbroeken,of soms de nikkel in goud.

[color=red]Ik reken mijzelf ook gedeeltelijk onder de HSPers, met af en toe momenten dat ik door bepaalde oorzaken, helemaal aan het andere uiteinde zit.. [/color]

Dit kan ik dan weer wel hebben,maar dan is het meestal door bepaalde pijnlijke of verdrietige omstandigheden wat betreft mijn gezin.
Dan is het logisch dat je er wel eens door heen zit.
De meeste andere dingen kan ik dan op den duur wel relativeren.
Ik kan heel goed emoties van anderen oppikken,en de ander aanvoelen.
Voorheen als mijn intuitie sprak redeneerde ik dat weg,zocht er een excuus voor, bedekte de waarschuwing met de mantel der liefde.
Behalve als het kwam als een waarschuwing wat betreft mijn gezin,of als ik moest handelen in bepaalde situaties.
Tegenwoordig vertrouw ik dus op mijn gevoel.

[color=red]Hoe dan ook : het is voor ieder zaak z'n eigen valkuilen en zwakke plekken te leren (her)kennen ..en zelf te leren hoe daar het beste mee om kunnen gaan. [/color]
Vertrouw jezelf. Je weet veel meer dan je denkt te weten.
Benjamin Spock

Rommy
Berichten: 1412
Lid geworden op: 10-02-2012 22:23

Bericht door Rommy » 09-04-2012 22:57

[color=violet]Dus gevoelige mensen die zich gekwetst voelen moeten de schuld maar bij zichzelf gaan zoeken??
Dat dacht ik toch ff niet....... :lol:[/color]
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Isis
Moderator
Berichten: 560
Lid geworden op: 07-02-2012 17:44

Bericht door Isis » 09-04-2012 23:31

Ben ik helemaal met je eens Rommy !
Het leven is als een regenboog: Je hebt de zon én de regen nodig om de kleuren te kunnen zien.

Terug naar “Relaties”