Wat zijn de verschillen tussen jou en je vriendin?

Plaats reactie
Rommy
Berichten: 1412
Lid geworden op: 10-02-2012 22:23

Bericht door Rommy » 17-03-2012 19:35

[color=violet]Laat ik nu blij zijn dat jullie elkaar enigzins begrijpen, had er niet op gerekend dat jullie iemand zouden vinden :razz: [/color]
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Gast

Bericht door Gast » 18-03-2012 10:04

Op iiiiiiieder potje past een deeeeeeeekseltje....tralalalaa

:razz:

WhiteWings
Berichten: 759
Lid geworden op: 13-02-2012 12:14

Bericht door WhiteWings » 19-03-2012 13:23

[color=orange][i]Die dekselse potjes toch..! :cry: :cry: [/i][/color]

sunflower
Berichten: 1068
Lid geworden op: 12-02-2012 11:42

Bericht door sunflower » 09-04-2012 15:02

Zie ik net op tv een programma over de filosoof Rousseau,gevoel versus verstand.

Ik ben dus een romanticus :-)

Keuzes van de romanticus

Aangezien de romantiek is ontstaan in reactie op de verlichting, kan men de romanticus karakteriseren aan de hand van de tegenstellingen tussen romantiek en verlichting. De romanticus is geneigd te kiezen voor:
Voelen (romantiek) boven denken (verlichting).
Het subjectieve (romantiek) boven het objectieve (verlichting).
Synthese en holisme (romantiek) boven analyse (verlichting).
Het ambigue en ironische (romantiek) boven ondubbelzinnigheid en helderheid (verlichting).
Kunst (romantiek) boven wetenschap (verlichting).
Creativiteit in de kunst boven nabootsing.
Het spirituele boven materialisme.
Zin boven nut.
Kwaliteit boven kwantiteit.
Een organische natuurbeschouwing boven een mechanische natuurbeschouwing.
De mens die deel van de natuur uitmaakt boven de mens die boven de natuur staat en haar probeert te gebruiken
Vertrouw jezelf. Je weet veel meer dan je denkt te weten.
Benjamin Spock

Gast

Bericht door Gast » 09-04-2012 15:14

Ik weet niet of je dat programma bedoelt van Stine Jenssen, het heette "Ik voel dus ik ben" maar dat ging niet alleen over Rousseau. Het was toch wel iets breder, met meerdere zienswijzen van verschillende filosofen (oude en eigentijdse) en het doet het programma geen recht aan als je stelt dat het een programma over Rousseau was.

WhiteWings
Berichten: 759
Lid geworden op: 13-02-2012 12:14

Bericht door WhiteWings » 09-04-2012 15:14

[color=orange][i]

Bij de een is de linker en bij de ander is de rechterhelft van het brein meer ontwikkeld..
De linkerhersenhelft heeft betrekking op het analytische, rationele.
Terwijl de rechterhersenhelft meer verantwoordelijk is voor een ruimtelijke en een meer creatieve manier van denken. [/i][/color]

[img]http://i148.photobucket.com/albums/s27/ ... brains.jpg[/img]

Gast

Bericht door Gast » 09-04-2012 16:21

Ik vond het mooi in die documentaire van Stine Jensen dat steeds dat afwegen van gevoel en verstand op verschillende manieren verwoord werd door mensen. Een acteur zei, als ik alles zou doen volgens mijn gevoel dan zou ik erg egoïstisch zijn en dat wil ik niet en dus gebruik ik mijn verstand om dat te corrigeren.

Er kwam ook aan bod dat je gevoel je ook voor de gek kan houden, ook wat de media daar mee kan doen en dat vond ik zelf eigenlijk wel interessant, had van mij wel wat meer aan bod mogen komen.

Het is volgens mij steeds een afweging, je gevoel of je verstand, soms slaat het ene door en soms het andere. Volgens mij kun je nooit altijd alles volgens het ene of het andere doen. Maar goed dat is mijn bescheiden mening ;-))

Ik vind het zwaar overtrokken dat gevoel voor sommige mensen als het hoogste wordt gezien, zonder verstand kwam je ook niet ver, denk ik dan, je hebt het allebei nodig. De een gebruikt het ene wat meer dan het andere en dat geeft andere karakters maar volgens mij kun je nooit zonder een van de twee.

WhiteWings
Berichten: 759
Lid geworden op: 13-02-2012 12:14

Bericht door WhiteWings » 09-04-2012 16:29

[color=orange][i]
Volgens mij is het het gezondste..als gevoel en verstand in evenwicht zijn..met elkaar samenwerken..
Maar meeste momenten zitten we aan een bepaalde kant van de wip..
[/i][/color]

Gast

Bericht door Gast » 09-04-2012 16:32

Ja dat denk ik ook.

sunflower
Berichten: 1068
Lid geworden op: 12-02-2012 11:42

Bericht door sunflower » 09-04-2012 17:01

Geen idee welk programma dat het was Roosje,ik vond het wel interessant.
Werd wel telkens weggeroepen door mijn man,dus miste de helft.
Ving alleen het stuk op over Rousseau.
En dat trok mn aandacht.
Jammer dat ik niet alles heb gezien.
Zo voel ik het dus ook he,gevoel toetsen aan verstand,en bij mij niet andersom.
Volgens mij kun je ind nooit het ene doen zonder het andere.
Wat mooi WW over die linker en rechterhersenhelft ontwikkeling,dat wist ik al wel.
Zou het aangeboren zijn of je je rechter of linkerhersenhelft meer of minder ontwikkeld?
Of zou het ook andere oorzaken hebben?
Ik denk dat er ook flinke gradaties zijn inzake gevoel,weet het haast wel zeker.
Dan denk ik aan hspers.
En hebben bv hormonen een invloed?
Vertrouw jezelf. Je weet veel meer dan je denkt te weten.
Benjamin Spock

Terug naar “Relaties”