Vriendschap - relatie

Isis
Moderator
Berichten: 560
Lid geworden op: 07-02-2012 17:44

Vriendschap - relatie

Bericht door Isis » 16-10-2012 18:56

In het verleden zijn er wel vaker topics geweest over het verschil tussen vriendschap en relatie ... maar 'k zou het toch nog wel eens interessant vinden om jullie meningen hierover te lezen ...

Wat is volgens jullie het verschil tussen een vriendschap die je met iemand hebt ... of een relatie ?
En dan heb ik het dus niet over de seks ... want iedereen weet wel dat dat een verschil maakt ... maar ik bedoel vooral: de manier van omgaan met elkaar ... de aard en/of de frequentie van contact hebben met elkaar ... wat je al dan niet met elkaar deelt ... en ga zo maar door ...
Dus: waar zit het verschil in ?

En hierbij aansluitend ... is er dan ook nog die andere vorm ... de vriendschap met een plusje ....
Wat is volgens jullie het verschil tussen een vriendschap met een plusje en een relatie ?

Voor alle duidelijkheid: het gaat me er helemaal niet om of je nu met iemand samen woont ... het gaat me helemaal niet om het feit of je een vrije vrouw bent of niet ... het gaat mij dus puur om datgene wat je verstaat onder het verschil tussen vriendschap ... relatie ... vriendschap met een plus ...
Het verschil in beleving ... in gedragingen ... in contact ... in gevoel ... in gedachten ... noem maar op ....

Ik lees graag wat jullie hier over denken .... waar volgens jullie het verschil in zit ...
Het leven is als een regenboog: Je hebt de zon én de regen nodig om de kleuren te kunnen zien.

Bubbels
Grote Bazin
Berichten: 2312
Lid geworden op: 07-02-2012 11:56

Bericht door Bubbels » 16-10-2012 19:19

Het verschil tussen een relatie en een gewone vriendin vind ik gewoon de intiemere omgang die je met elkaar hebt. En dan heb ik het niet alleen over de sex maar gewoon de hele houding. Als ik met jou over straat zou lopen zou dat een heel andere aanblik wezen dan dat ik met een goede vriendin over straat zou lopen. Jij geeft mij een "apart" gevoel en dat doet een normale vriendin me niet.

Dat vind ik een duidelijk verschil. Ik zou dus nooit hand in hand gaan lopen met een normale vriendin.......nooit mijn arm om der heen slaan en zo over straat lopen......nooit denken: "Kijk mijn vrouwtje nou toch...."
Komt misschien ook omdat ik niet zo "kleverig" ben naar andere vrouwen omdat ik dat gewoon met mijn eigen vriendin wil doen.


Verder zie ik niet veel verschil met een gewone vriendin. Ik klets over dezelfde dingen met beiden. De frequentie van zien hangt af van de situatie. Ik zie mijn vriendinnen vaker dan jou, omdat ze dichter in de buurt wonen en wij dus vaker wat kunnen ondernemen.

Een vriendin met een plus of een gewone relatie........dat vind ik wel weer een moeilijke...... Want wat is een gewone relatie?
Een gewone relatie vind ik een relatie waar beiden elkaar vaak zien en dan heb ik het dus niet over eens per week/weken.

Maar ik vind wat wij hebben, ook een relatie.....maar hij is niet gewoon.
Een vriendin plus klinkt mij altijd wat los in de oren. Ik weet ook niet of dat een term is die je nog kan gebruiken......want ook zij hebben vaak een relatie met elkaar......

vlindertje
Berichten: 210
Lid geworden op: 28-02-2012 13:29

Bericht door vlindertje » 16-10-2012 20:22

Ja, de sex en de intieme omgang, maar dat is voor mij lang niet alles en eigenlijk ook niet het belangrijkste, hoe onmisbaar ook. Mijn lief weet meer van mij dan wie ook, kent mijn pieken en dalen, mijn verdriet en geluk, mijn verwachtingen, hoop en angsten. Zij is de enige die dat állemaal weet, want met anderen praat ik ook wel over stukken ervan. Daardoor krijgt een relatie een diepgang die een "vriendschapsrelatie" nooit zal hebben. En daarom maakt het ook niet uit of je elkaar elke dag, elke week, elke maand of elk jaar ziet... Het feit dat die emotionele verbinding er is maakt het een relatie, en niet een vriendin of vriendin-plus. De frequentie van elkaar zien zegt daar niets over.

Een vriendin met een plus draait volgens mij meer om de intieme relatie, maar dat is zo voor mij en het kan voor een ander weer heel anders aanvoelen. Ik heb wel eens een vriendin gehad die alleen op lust gebaseerd was - dat heeft dus ook niet lang geduurd, want het bovenstaande miste ik daarin heel erg. Wat niets afdoet aan de waarde die het toen wel voor mij had ;).

Mijn two cents ;)
Ooit een normaal mens ontmoet? En, beviel het?

Bubbels
Grote Bazin
Berichten: 2312
Lid geworden op: 07-02-2012 11:56

Bericht door Bubbels » 16-10-2012 22:53

wil ik toch ff een kanttekening bij zetten......

Jij zegt dat het niet uitmaakt hoe vaak je elkaar zou zien......om die diepgang te krijgen...

Dat vind ik dus eigenlijk wel. Wij zien elkaar niet zo vaak en daardoor zijn wij ook niet erg betrokken bij het leven van elkaar. Tuurlijk weet ik wat er speelt bij haar maar tis niet zo dat ik dus betrokken ben in de zin van haar vrienden, collega's, familie....... Die mensen ken ik niet en zij kent die bij mij wel een beetje, maar ook maar minimaal.

Die betrokkenheid, die in een normale relatie wel aanwezig is, juist door het elkaar vaak zien, dat missen wij, althans dat vind ik....

Ik vind dus onze relatie heel anders dan bv bij jou, vlinder, waar jij jouw dame zeeeeer geregeld ziet en ook lange tijd achter elkaar. Jullie zijn verweven met elkaar..........kennen elkaars vrienden......doen dingen met elkaar......zien de problemen......voeden samen de kinderen op.......

Als wij elkaar weer eens zien, spenderen we de tijd meestal met elkaar omdat die tijd kostbaar is.......

Dus ik vind de relatie die wij hebben, heel anders dan wat jij hebt. Als je zo dicht op elkaars lip zit, is de relatie anders dan wanneer je elkaar eens in de tijd ziet.

De emotionele binding is er natuurlijk.........maar wel anders dan bij een stel die gewoon bij elkaar woont. Omdat zij het meeste gedeelte van de tijd niet samen is met mij en andersom....... Onze levens kennen we alleen van praatjes van de ander.

En daarbij komt natuuuuuuurlijk dat ik niet zo een emotioneel mens ben......uch.....

Ik snap ook niet waarom ze mij uitgekozen heeft hoor.......
:shock:

vlindertje
Berichten: 210
Lid geworden op: 28-02-2012 13:29

Bericht door vlindertje » 16-10-2012 23:48

Puck en ik zien elkaar de laatste tijd ook niet meer zoveel. Één van haar kinderen woont permanent bij haar ex. De andere 2 permanent bij haar. Dus we zien elkaar maar een beetje meer dan jullie, omdat ik mijn eigen dingen ook heb en niet mijn hele kinderloze week bij haar doorbreng...

En we voeden absoluut niet elkaars kinderen op!! Mijn ex en ik de mijne, haar ex en zij de hare!! Wat ik wel doe is als dat nodig de kinderen helpen herinneren aan de regels van hun ouders ;). Maar met hun opvoeding bemoei ik me niet. En andersom.

Er zijn zat mensen in Pucks leven die ik niet ken, maar die door wat ze vertelt wel zijn gaan leven. Ik hoef ze niet letterlijk te kennen om me dingen voor te kunnen stellen. Om aan te voelen wat er speelt. Dan kan je toch betrokken zijn bij wat er zich allemaal in het leven van je partner afspeelt en haar steunen en naar haar luisteren, ook al zie je elkaar niet dagelijks...

Die diepgang kan toch ook door praten, via de telefoon of de mail, bereikt worden? Moet je elkaar daarvoor irl zien? Ik denk van niet...
Ooit een normaal mens ontmoet? En, beviel het?

Setteke
Berichten: 202
Lid geworden op: 12-02-2012 14:19

Bericht door Setteke » 17-10-2012 03:00

Interessant onderwerp!
Door de jaren heen heb ik aardig wat verscheidenheid in vriendschappen, relatie's en omgang met vriendinnen mogen beleven, mij allemaal waardevol en met verschillende diepgangen en emoties. Elk met een eigen waarde, betrokken bij, en houden van. Ik heb nooit zómaar vriendschappen, er moet heel wat gebeuren wil ik een vriendin "aan de kant zetten". Vriendin plus is ook zo'n begrip dat mega rekbaar is. Elke vriendin heeft iets speciaals en bij sommige vervagen de grenzen tussen vriendschap en relatie, zolang beide zich er prettig bij voelen en er niemand gekwetst wordt is het alleen maar mooi! Voor mij is er momenteel geen scheidingslijn in wat nu wel of niet tot een "relatie" gerekend moet worden. Échte vriendschap heeft dat ook niet nodig! Het komt zoals het komt! Het is anders voor iemand die echt lesbisch is en kiest voor een vrouw-vrouw relatie. Mijns inziens heeft het ook niet echt niets te maken met de frequentie van zien. Een echte relatie is er als beide daar voor kiezen en er ook voor gaan en er niks of niemand meer tussen kan komen. Zowel voor les en bi. Een echte relatie is in mijn ogen wanneer je ook lichamelijk dingen gaat delen op het moment dat je dat gevoelsmatig niet meer wil en kan delen met iemand anders. Bij bi als uitzondering de mannelijke partner. Bij een les relatie is het lichamelijke monogaam zijn ontbeerlijk, een bi heeft altijd nog een man waarmee ze het lichamelijke en gevoel mee wil delen.
Voor mij is vooral de emotionele kant belangrijk, de dingen die je samen kan delen, beleven en waarin je er kan zijn voor elkaar in goede maar vooral ook in slechte tijden belangrijk. Zowel naar man als vrouw toe en is het lichamelijke heerlijk maar niet de hoofdzaak! Het is gebaseerd op een compleet iets! Op de vraag of het belangrijk is om in een relatie dagelijks samen te zijn... nee absoluut niet! Als je weet dat je er onomstotelijk bent voor elkaar, je elkaars partners bent, al dan niet naast een relatie met een man, dan kan je dat in mijn ogen echt als een relatie/partnerschap benoemen!

Rommy
Berichten: 1412
Lid geworden op: 10-02-2012 22:23

Bericht door Rommy » 17-10-2012 11:51

[color=violet]Vanuit de trein :?:


Leuk onderwerp voor een pittige discussie. Ik vind een vriendin plus iemand die je hebt naast een bestaande relatie, iemand met wie je intimiteit deelt die je niet deelt met een gewone vriendin.

Agnes is mijn vrouw, degene met wie ik een relatie heb, ik zou me gekwetst en gebruikt voelen als ze mij een vriendin plus zou noemen. Hoe vaak wij elkaar zien en wie ik van haar vrienden/familie wel of niet ken heeft daar weinig mee te maken.

Agnes liet mij al snel kennis maken met haar ouders, dat vond ik toen best heftig want mijn situatie liet dat mijns inziens nog lang niet toe.

Inmiddels is mijn familie op de hoogte maar dat wil niet zeggen dat mijn relatie met Agnes nu anders, volwaardiger is.

Bovenstaande is mijn mening, geen feit.......ik denk dan ook dat het persoonlijk is wat je onder vriendschap plus/relatie verstaat. Het wordt pas een probleem als je daar als stel verschillend over denkt......

[/color]
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

BeeCee
Berichten: 266
Lid geworden op: 03-03-2012 15:01

Bericht door BeeCee » 17-10-2012 12:20

ik persoonlijk zie het woord relatie heel anders.
Voor mij krijgt het woord relatie pas betekenis door het bijvoegelijke naamwoord dat ik er voor zet:
zaken relatie
vriendschaps relatie
familie relatie
liefdes relatie
seksuele relatie
ouder-kind relatie
etc
Iedereen die ik ken die niet in een (of meerdere) van de categorieen hierboven past, is een kennis.

Natuurlijk bestaat de uitdrukking "een relatie hebben met iemand" in het Nederlands, met de betekenis van "een liefdes relatie hebben".
Persoonlijk vind ik het woord relatie te vaag om daar een bijzonder iemand mee aan te duiden.
:mrgreen:
Champignon, Champignon, Champignonnetje,
Champignonnetje dat pruttelt in het vet.

Oh wat is fonduën gezellig en lekker !!!!

Rommy
Berichten: 1412
Lid geworden op: 10-02-2012 22:23

Bericht door Rommy » 17-10-2012 12:30

[color=violet]Dat is een hele andere betekenis van het woord dan wat Isis volgens mij in dit voorbeeld bedoeld BeeCee........iederen weet het verschil tussen de relaties die jij noemt. [/color]
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

lisa
Berichten: 155
Lid geworden op: 30-06-2012 18:48

Bericht door lisa » 17-10-2012 13:15

[quote="vlindertje"]Ja, de sex en de intieme omgang, maar dat is voor mij lang niet alles en eigenlijk ook niet het belangrijkste, hoe onmisbaar ook. Mijn lief weet meer van mij dan wie ook, kent mijn pieken en dalen, mijn verdriet en geluk, mijn verwachtingen, hoop en angsten. Zij is de enige die dat állemaal weet, want met anderen praat ik ook wel over stukken ervan. Daardoor krijgt een relatie een diepgang die een "vriendschapsrelatie" nooit zal hebben. En daarom maakt het ook niet uit of je elkaar elke dag, elke week, elke maand of elk jaar ziet... Het feit dat die emotionele verbinding er is maakt het een relatie, en niet een vriendin of vriendin-plus. De frequentie van elkaar zien zegt daar niets over.
[/quote]

precies
voor mij betekent een relatie met een vrouw: lichaam én ziel delen
zoals Vlindertje schrijft
" mijn pieken en dalen, mijn verdriet en geluk, mijn verwachtingen, hoop en angsten"
de frequentie van elkaar zien zegt daar niks over

[quote="Bubbels"] Als wij elkaar weer eens zien, spenderen we de tijd meestal met elkaar omdat die tijd kostbaar is....... [/quote]

dat is bij ons ook zo ;)

[quote="Bubbels"]wil ik toch ff een kanttekening bij zetten......

Jij zegt dat het niet uitmaakt hoe vaak je elkaar zou zien......om die diepgang te krijgen...

Dat vind ik dus eigenlijk wel. [/quote]

nee, dat vind ik niet
die diepgang krijgen we door ons intensieve mailcontact
en dat betekent niet dat we iedere dag úren achter de PC zitten
maar dat we vaak (meerdere keren op een dag) even per mail contact hebben
we weten hoe de ander zich voelt, waar de ander mee bezig is


[quote="Bubbels"]Wij zien elkaar niet zo vaak en daardoor zijn wij ook niet erg betrokken bij het leven van elkaar. Tuurlijk weet ik wat er speelt bij haar maar tis niet zo dat ik dus betrokken ben in de zin van haar vrienden, collega's, familie....... Die mensen ken ik niet en zij kent die bij mij wel een beetje, maar ook maar minimaal. [/quote]

wij zien elkaars' vrienden, collega's, familie enz ook niet
niet alleen vanwege de beperkte tijd
maar vooral omdat de man van mijn vriendin dat niet wil
maar ik ken ze wel, die vrienden, collega's, familie
uit de verhalen
ik weet over wie ze het heeft enz
en ik ben ook benieuwd hoe het gaat met die studievriendin met kanker
terwijl ik die niet ken?!
ik heb haar leren kennen uit de verhalen
zoals zij mij

het zou overigens ook qua tijd ondoenlijk zijn om iedereen persoonlijk te leren kennen
want we hebben allebei een gevuld leven
met gezin, familie, vrienden, collega's enz

overigens was mijn vriendin er wel bij toen mijn boek werd uitgegeven
dat vond ik een heel bijzonder moment
het was voor mij een belangrijk moment
belangrijk ook voor mij dat zij erbij was, dat moment met mij deelde
en ik vond het erg leuk dat mijn vrienden en familie toen kennis met haar konden maken
en zij vond het heel leuk om hen te leren kennen
- ik koos er toen voor haar uit te nodigen en niet mijn ouders -

waarom komt ze dan niet op mijn verjaardag?
omdat het omgekeerd niet kan
en ook omdat ik nog niet voor iedereen uit de kast ben
niet voor mijn schoonouders en ouders bijvoorbeeld
en tja
die komen als sinds mijn geboorte op mijn verjaardag :-)
het leven heeft de kleur die je het geeft