Liefde is..

WhiteWings
Berichten: 759
Lid geworden op: 13-02-2012 12:14

Liefde is..

Bericht door WhiteWings » 07-05-2012 08:55

[quote]

[b]Onvoorwaardelijke liefde[/b]


De moeilijkheid is dat mensen (onvoorwaardelijke) liefde verwarren met behoefte.

Zij denken dat de twee woorden en de twee ervaringen, uitwisselbaar zijn.
Dat zijn ze niet. Van iemand houden, heeft niets te maken met iemand nodig hebben.

Je kunt van iemand houden en ze dezelfde tijd nodig hebben, maar je houdt niet van ze omdat ze je nodig hebt.
Als je van hen houdt omdat je ze nodig hebt, heb je helemaal niet van ze gehouden, maar alleen van datgene wat ze jou hebben gegeven.

Als je van iemand anders houdt om wie ze zijn, of zij je nu geven wat je nodig hebt of niet, dan houd je waarachtig van hen.

Als er niets is wat je nodig hebt,
dan kun je waarachtig van iemand houden.

Liefde is zonder voorwaarden,
zonder begrenzing en zonder behoeftes.

Oprechtheid is de hoogste vorm van liefde.


© [size=7]Diana Drent[/size]
[/quote]

WhiteWings
Berichten: 759
Lid geworden op: 13-02-2012 12:14

Bericht door WhiteWings » 07-05-2012 08:58

[color=orange][i]

Mensen die mij heel dierbaar zijn, heb ik wel eens laten schrikken als ik zei dat ik hen 'niet nodig heb'.

Ik wil " lief-hebben " niet mixen met " nodig-hebben ".
Ik wil houden van iemand om wie iemand is .. en niet om wat iemand mij geeft.
Dat houdt de liefde zuiver. :-(



[/i][/color]

sunflower
Berichten: 1068
Lid geworden op: 12-02-2012 11:42

Bericht door sunflower » 07-05-2012 09:27

Daar ben ik het helemaal mee eens.
Als je zelf goed in je vel zit,zelfverzekerd bent,dan heb je een ander of goedkeuring van die ander niet nodig.
Houden van een ander heeft ind niets te maken met de ander nodig te hebben voor welk doeleinde dan ook.
En vaak dus te claimen of te eisen of zelfs maar te verwachten dat iemand uit de naam van "houden van"',maar doet en zich schikt in wat de ander wil.
Aan zijn of haar regels,en of verwachtingen moet voldoen.

Ik moet dan zelf denken aan een moment,dat er van mij knuffels werden geeist,omdat die ander dat zo nodig zou hebben gehad.
Op dat moment begreep ik niet waar het over ging,en was ook totaal perplex.
Werd eerst kwaad om het nonverbale gedrag (nukkig,kortaf,zich afzonderend voor zon 20 min in de tuin,later nog een periode in de slaapkamer)
Daarna erg verdrietig,om hoe iemand,van wie ik hield zo kon doen.
Blijkbaar liet ik toen niet voldoende "houden van zien"terwijl die ander dat zg "nodig" had.
Wat ik wilde geven was dus niet genoeg.
Uit liefde en het oprecht houden van ben ik te vaak over zulke dingen heengestapt,en mezelf onrecht aangedaan.

Wannneer heb je iemand nodig,tsja als luisterend oor en ondersteuning in pijn en verdriet.
En niet iemand gebruiken als boksbal of aan jou regels proberen op te leggen.
Houden van,is dieper en onbaatzuchtig.
Het is geven en ontvangen,dankbaar zijn dat iemand veel om jou geeft.
Als je voldoende van je zelf houd,is de liefde die je van een ander mag ontvangen ,een extra toevoeging.
Vertrouw jezelf. Je weet veel meer dan je denkt te weten.
Benjamin Spock

WhiteWings
Berichten: 759
Lid geworden op: 13-02-2012 12:14

Bericht door WhiteWings » 07-05-2012 11:45

[color=orange][i]
Het sluipt er vaak in..in allerlei relaties..: moeder-kind.. partners.. vriendschappen..
Een soort verwachting dat de ander uitzichzelf wel weet ..wàt ..en wannèer..en precies hòe je iets nodig hebt.. :shock:

Als dat dan niet komt..is er de eeuwige teleurstelling.. :smile: wat zich vaak weer uit in verdekte verwijten..zoals 'door jou voel ik me nu zo verdrietig' of het uit zich in boosheid, als stug doen, de ander negeren of 'terugpakken' etc.

Maar het feit is..dat de meesten van ons nog steeds niet helderziend zijn..! :(
En we niet voor niets een mond hebben gekregen om aan te geven waar we behoefte aan hebben.
Of die ander dan in het vermogen is om dat (op dat moment) te geven, is weer wat anders..

Mij bevalt het het beste om.. niets te verwachten..
Dat maakt dat ik beter kan waarderen wat er wel is. ;)


Voor mij worden alle lieve (kleine) dingen van anderen dan.. onverwachte kadootjes..! 8) :mad:


[/i][/color]

Bubbels
Grote Bazin
Berichten: 2312
Lid geworden op: 07-02-2012 11:56

Bericht door Bubbels » 07-05-2012 11:56

Als je zelf gelukkig bent is je vriendin een heerlijke toevoeging tot dat geluk.

Iedereen heeft wel van die verkeerde indrukken of verwachtingen en ja, dan kan je teleurgesteld zijn en dan kunnen er ruzies door komen.

De verschillen die iedereen met zich mee draagt is daar ook gewoon debet aan. Niemand denkt het zelfde en doet het zelfde. En de ene keer is er niks aan de hand en de andere keer is het helemaal fout.
En dat is ook gewoon wederzijds.

Je zoekt toch iets bij een ander, denk ik. Je bent aangetrokken door een houding, door iets wat die ander heeft wat jij niet zo hebt.

Ik denk ook echt, dat een relatie niet kan slagen, als je niet tevreden bent met wat je hebt en dat dus bij een ander gaat zoeken. Dan sla je te ver door.

Zunneke
Berichten: 145
Lid geworden op: 30-03-2012 16:08

Bericht door Zunneke » 08-05-2012 00:15

White Wings; dank je voor deze topic!!!!!!! :-x

Mooi om eens over na te denken en bij stil te staan..

Xx Zunneke

Gast

Bericht door Gast » 09-05-2012 09:17

[color=cyan]Die verwachtingen hebben we allemaal wel denk ik zo in min of meerdere mate.....en op het moment dat je dan een soort gevoel van teleurstelling krijgt zegt dat inderdaad meer over jezelf dan over die ander en is dat mooi punt om er over na te denken waarom je eigenlijk die verwachting hebt...het uiten naar de andere partij helpt overigens ook goed omdat dan vaak blijkt dat die partij geen idee heeft van jouw verwachtingen....:-)
alleen daar boos om worden helpt geen zier...had ik vroeger wel in mijn relatie maar inmiddels "kent ons ons" na 32 jaar samen en weet je wat je aan elkaar hebt..:-)[/color]

[color=cyan]@ ja WWings heel mooi maar ik vind sowieso dat je mooie dingen neerzet hoor :evil: [/color]

Bubbels
Grote Bazin
Berichten: 2312
Lid geworden op: 07-02-2012 11:56

Bericht door Bubbels » 09-05-2012 19:53

Onvoorwaardelijke liefde........bestaat dat wel?? Ik vind het nl best negatief klinken.....

Onvoorwaardelijk.......dus maakt niet uit wat er gebeurt, wat je er ook van vindt......je vindt het goed, want je houdt onvoorwaardelijk van der........

Nee, ik vind het niet klinken, sorry.......

Gast

Bericht door Gast » 09-05-2012 19:56

[color=cyan]ik denk dat het is hoe je het leest/interpreteert Bub....ondanks alles en wat er gebeurt houd je van iemand...dus het kan je wel degelijk schelen maar je blijft iemand steunen door dik en dun....zo lees ik het in ieder geval......[/color]

WhiteWings
Berichten: 759
Lid geworden op: 13-02-2012 12:14

Bericht door WhiteWings » 09-05-2012 20:24

[color=orange][i]
De tegenhanger is..liefde op allerlei voorwaarden..:
Een heel eisenpakket waar je aan moet voldoen..
Een waslijst aan regeltjes wat wel en niet mag..

Klinkt ook niet erg aanlokkelijk.. :shock:


Onvoorwaardelijke liefde ..is het meest herkenbaar als moeder naar je kinderen toe bijvoorbeeld.

Ik ben het zeker niet altijd met ze eens, soms kan je ze wel achter het behang plakken, halen ze het bloed vanonder je nagels vandaan..soms kan je ze even niet luchten of zien..zou je ze het liefst een flinke draai om de oren verkopen..maar toch..ondanks alles wat ze ook uitvreten.. hou je toch van ze.
:-(
Jah ik geloof wel dat het bestaat.


[/i][/color]