Karakter versus levenservaring

Isis
Moderator
Berichten: 560
Lid geworden op: 07-02-2012 17:44

Bericht door Isis » 31-03-2012 15:05

Ja precies roosje ! Jij zegt in het kort ... waar ik weer een heel epistel voor nodig had :?:
Het leven is als een regenboog: Je hebt de zon én de regen nodig om de kleuren te kunnen zien.

Suus
Berichten: 418
Lid geworden op: 12-02-2012 13:43

Bericht door Suus » 31-03-2012 17:47

Levenservaring - positief of negatief - kan veel met je doen.

Zelfs positief ingestelde personen kunnen hun onbevangenheid verliezen door negatieve invloeden en teleurstellingen.

Rommy
Berichten: 1412
Lid geworden op: 10-02-2012 22:23

Bericht door Rommy » 31-03-2012 18:57

[color=violet]Juist Suus, had ik ook een hele verhaal voor nodig!! :-) [/color]
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Gast

Bericht door Gast » 01-04-2012 08:09

ik was als kind/tiener heel bang en verlegen en schuw en durfde niks zelfs niet wat te zeggen, zat achter kussens om me te verbergen, verstopte me in de kast als er 'vreemden'kwamen....dat kwam door mijn moeder die me geen zelfvertrouwen gaf en daar gedroeg ik me naar...later in het leven door schade en schande 'wijs' geworden, zeiden mensen; jeetje wat ben jij verandert zeg want ik ben niet meer zo heel verlegen en stap op dingen af enz.enz.....ik denk dat dat meer de echte IK is maar dat ik me losgemaakt heb van de overheersing door mijn moeder...

nog voorbeeld; mijn zoon is een halve Italiaan, ondanks feit dat hij 90% bij mij is en dus Nederlandse opvoeding, Ned. school enz. zit dat Italiaanse zo in zijn karakter en zie ik ook de karakter dingen van die kant van de familie veel sterker....zit gewoon in zijn genen....

sunflower
Berichten: 1068
Lid geworden op: 12-02-2012 11:42

Bericht door sunflower » 01-04-2012 11:00

Wat een mooie meningen allemaal,misschien schreef ik het verkeerd en moet het woord karakter eigenlijk persoonlijkheid zijn.

Suus jij schrijft het heel goed neer in een zin.

Rommy,in jou,zie en hoor ik vaak heel veel van mijzelf terug,hoe we vanuit gekwetsheid maar ook uit vreugde kunnen reageren.

In mijn jeugd was ik ongeveer net zoals jij Majo,een beetje een bang kind met een eigen wereld, (Boeken,verhalen,creatieve uitingen)
Enigzins met wat ik noem,levensangst.

Karakter is volgens mij al in aanleg aanwezig,in grote lijnen dan toch.
Als ik de fotos van mijn kleindochter bekijk,dan zie ik nu meer persoonlijkheid,zeker ook in haar ogen,dan dat ze op de leeftijd van 9 maanden had.

Daarna wordt je ook wel door je opvoeding gevormd.
Hoe je jeugd is geweest,vormt het fundament voor je volwassen leven.
Of je gekoestert bent,voldoende steun van je ouders hebt ontvangen.
Of omdat je lichamelijk,emotioneel verwaarloosd bent geweest.
Zoiets beschrijft Isis heel mooi.
Het is een reis door de tijd,waarin je je aan dingen aanpast of waarin je tegenslagen,verdriet en pijn te verwerken krijgt.
Dat zijn ook dingen die je vormen,of waardoor je een andere kijk op het leven krijgt,of een andere kijk op mensen,allerlei ervaringen vormen je.
Ook de positieve ervaringen,waardoor je vertrouwen krijgt.

Wat ik eigenlijk bedoelde met mijzelf,is dat de Naam Sunflower voor iets stond (meer op het spirituele vlak)en dat daar een verschuiving heeft plaatsgevonden.
Het voelt eigenlijk meer aards.
Het gaat dus om een gevoel,alsof ik niet meer op de goede golflengte zit.
Ben ik op een andere manier gaan denken,of is het zoals ik in een lied hoorde,er is een steen in het water gelegd,die de weg van de stroom heeft doen veranderen?
Ik ben nog steeds Heleen,maar anders....
Vertrouw jezelf. Je weet veel meer dan je denkt te weten.
Benjamin Spock

Bubbels
Grote Bazin
Berichten: 2312
Lid geworden op: 07-02-2012 11:56

Bericht door Bubbels » 01-04-2012 11:31

En dat vind ik dus gewoon bij het leven horen. Het leven verandert, wij ook. Alles wat je mee maakt, heeft een invloed, hoe klein dan ook. Wat belangrijk is: WAT doe JIJ er mee?

En daar zie je dan vaak de verschillende karaktertrekken. De 1 komt met een oplossing, de ander gaat er over na zitten denken, nog een ander gaat er over in zitten........noem maar op.

Ik geloof ook dat wij zelf er aan moeten werken en niet gewoon op je "gevoel" moet blijven drijven. Dus je moet actie ondernemen ipv dat je karakter zegt dat je niks moet doen en moet afwachten.......

Soms ziet je verstand wat er gebeurt, maar reageert je karakter op een heel andere manier......op zijn eigen manier, de veilige manier.

Ik ben nogal van de nuchtere. Ik zet dingen op een rijtje...... Wat is er gebeurt, hoe is het gekomen, schiet ik er nu nog wat mee op, kan ik het veranderen en wil ik dat ook, wat heb ik er aan om me daar nog druk om te maken.......... Dat is mijn karaktertrek. Moet zeggen, dat helpt me wel vaak maar brengt me ook soms niet datgene wat ik zou willen zien. En dan moet ik het toch anders doen.........en dat is dan best wel moeilijk, maar als het succes heeft, ben je erg blij dat je het toch gedaan hebt.


Dus ik vind dat je karakter met je mee verandert........net als de wereld om je heen........

sunflower
Berichten: 1068
Lid geworden op: 12-02-2012 11:42

Bericht door sunflower » 01-04-2012 11:35

Ik heb een steen verlegd,
in een rivier op aarde.
Het water gaat er anders dan voorheen.
De stroom van een rivier, hou je niet tegen
het water vindt er altijd een weg omheen.
Misschien eens gevuld, door sneeuw en regen,
neemt de rivier m'n kiezel met zich mee.
Om hem, dan glad, en rond gesleten,
te laten rusten in de luwte van de zee.

Ik heb een steen verlegd,
in een rivier op aarde.
Nu weet ik dat ik nooit zal zijn vergeten.
Ik leverde bewijs van mijn bestaan.
Omdat, door het verleggen van die ene steen,
de stroom nooit meer dezelfde weg zal gaan.

Ik heb een steen verlegd,
in een rivier op aarde.
Nu weet ik dat ik nooit zal zijn vergeten.
Ik leverde bewijs van mijn bestaan.
Omdat, door het verleggen van die ene steen,
de stroom nooit meer dezelfde weg zal gaan

[color=red]De tekst kun je dus volgens mij op twee verschillende manieren interpreteren.
Jouw bestaan heeft een bijdrage geleverd aan de wereld.
Maar ook,[/color]
[color=red][color=red]Je kunt dus zelf een steen verleggen,maar er kunnen ook stenen naar beneden rollen,zelfs een hele lawine,ook dan veranderd de stroom ook van je eigen leven.[/color]
Vertrouw jezelf. Je weet veel meer dan je denkt te weten.
Benjamin Spock

sunflower
Berichten: 1068
Lid geworden op: 12-02-2012 11:42

Bericht door sunflower » 01-04-2012 11:42

Mijn karaktertrek is dat ik ook vaak oplossingsgericht denk Bub.
Maar ik denk ook over(de) dingen na,en ja zelfs over mijzelf. :?:
Daar neem ik ook de tijd voor,mijn gevoel toetsen aan verstand.
Veranderen kun je alleen jezelf.
Vertrouw jezelf. Je weet veel meer dan je denkt te weten.
Benjamin Spock

Isis
Moderator
Berichten: 560
Lid geworden op: 07-02-2012 17:44

Bericht door Isis » 01-04-2012 11:49

Niet alle mensen denken of handelen even (snel) oplossingsgericht !

Bubbels .... bij jou is dat gewoon een heel erg mannelijk trekje in je ... haha .... niet praten maar onmiddellijk doen ... actie !

Maar er zijn nu eenmaal ook mensen ... die het nodig hebben om juist wel langer in hun gevoel te blijven drijven .... en daar ben ik er eentje van ! Ik vind er ook helemaal niks verkeerd aan om mijn gevoel *te doorleven* ... ik heb dat nodig ... om verder te kunnen ... hoe vreemd het ook mag klinken .... Als ik mijn gevoel niet doorleefd heb ... kan ik ook niet alles goed op een rijtje zetten .... en kan ik dus ook niet op een voor mij gepaste manier verder ...

Iedereen is anders .... iedereen reageert anders ... en dat maakt het leven ook juist zo boeiend ! (maar soms ook zo moeilijk !)
Het leven is als een regenboog: Je hebt de zon én de regen nodig om de kleuren te kunnen zien.

Isis
Moderator
Berichten: 560
Lid geworden op: 07-02-2012 17:44

Bericht door Isis » 01-04-2012 11:50

Mooie tekst sun :evil:
Het leven is als een regenboog: Je hebt de zon én de regen nodig om de kleuren te kunnen zien.