Het waarderen van schilderijen.

sunflower
Berichten: 1068
Lid geworden op: 12-02-2012 11:42

Bericht door sunflower » 03-05-2012 20:00

Misschien weet jij dan ietsje meer dan ik kan googlen over M.Franken,ik heb daar ik denk een ets van,stond jaren op zolder bij oma.
We denken erover om in sept naar Kunst en Kitsch te gaan.
Volgens mij is het van een joodse kunstenares,die in Bergen-Belsen omgekomen is.
Verder weten wij er vrij weiging over.
Het is een zwart/wit afbeelding van onze Grote Kerk.
Vertrouw jezelf. Je weet veel meer dan je denkt te weten.
Benjamin Spock

Gast

Bericht door Gast » 03-05-2012 22:00

Ik heb helemaal geen verstand van kunst, ik zoek alleen achtergrond info van dingen die ik mooi of interessant vind. En als je dan ziet dat wat nu bijv mooi is, dat is in de jaren 20, 30 0f 50 ms wel afschuwelijk voor sommige mensen geweest. Ik hou vreselijk veel van buismeubelen zoals die stoel, nou ja er passen ook regelmatig op drie niveau's stapels wasgoed op, zeer praktisch met opvouwen ;-))), maar voor die tijd was dat zo iets aparts en juist dat mensen dat lef hebben om dan toch zoiets te ontwerpen en uit te voeren, dat vind ik geweldig ook al vind ik niet alles mooi en zou ik het ook niet allemaal willen hebben.

Net als Gaudi, ik ben op zich niet zo'n mozaïek fan maar in zo'n groot park of gebouw en te bedenken hoe vernieuwend die constructies in die tijd met touwtjes ed berekend werden, dat vind ik echt fascinerend.

Ja, ik kan er helemaal lyrisch van worden.............. haha

WhiteWings
Berichten: 759
Lid geworden op: 13-02-2012 12:14

Bericht door WhiteWings » 04-05-2012 08:49

[color=orange][i]

"De Schreeuw" van Edvard Munch raakte me op een of andere manier altijd ontzettend..!
Ik kon er helemaal in verdwijnen..en tegelijk werd ik er dan bang van..
Maar zou het daarom dus ook totaal niet aan mijn muur kunnen hebben..!

Jah Roosje..het lef om iets heel anders te ontwerpen dan de tijdsgeest voorkauwt..! Ik kan ook erg genieten van hoe iets in mekaar zit..welk materiaal er is gebruikt..etc.
Ik wil een kunstwerk het liefst helemaal beleven..dus lekker aanraken..er desnoods aan ruiken hahaha.

Ooit in Barcelona de architectuur/kunst daar bekeken met een busreis door de stad. Wat een fiasco/frustratie was dat voor me..! Doe ik never nooit meer..!



[/i][/color]

Gast

Bericht door Gast » 04-05-2012 12:05

Wat vond je er zo verschrikkelijk aan? Ik vond het nl helemaal geweldig om door die stad te rijden, en natuurlijk ook uit te stappen en vooral te bewonderen en verwonderen en te genieten van die huizen en ontwerpen van oa Gaudi en Miro, ik zou er zo terug willen.........

Gast

Bericht door Gast » 04-05-2012 12:11

Trouwens over De Schreeuw van Munch, de versie die nu net verkocht is, is er een met gedicht, las ik in de Volkskrant vanmorgen, wat het leed in zo'n schilderij voor mij eigenlijk alleen maar versterkt.
Ik wandelde over een pad met twee vrienden.
De zon ging onder.
Plotseling werd de lucht bloedrood.
Ik hield de pas in,
voelde me uitgeput en leunde op een hek.
Er waren bloed en tongen van vuur boven de blauw-zwarte fjord en stad.
Mijn vrienden liepen door en ik stond daar trillend van angst-
en ik voelde hoe een oneindige schreeuw door de natuur trok.

Daar krijg ik kippenvel van.....

Ja, dat voelen aan kunstwerken heerlijk, zit altijd graag met mn tengels aan beelden ;-)))

WhiteWings
Berichten: 759
Lid geworden op: 13-02-2012 12:14

Bericht door WhiteWings » 04-05-2012 16:34

[quote="roosje"]Wat vond je er zo verschrikkelijk aan? Ik vond het nl helemaal geweldig om door die stad te rijden, en natuurlijk ook uit te stappen en vooral te bewonderen en verwonderen en te genieten van die huizen en ontwerpen van oa Gaudi en Miro, ik zou er zo terug willen.........[/quote]

[color=orange][i]Het was vrnl rijden..mochten slechts een enkel keer heel even uitstappen..
Dus je moest foto's maken tijdens het rijden over de hoofden van de medepasagiers heen.. Opschieten want je was er zo voorbij..!
Als we ergens uitstapten..kon je niet in je eigen tempo iets bekijken..was maar kort want dan reden ze weer door..
Kortom..mijn zintuigen kwamen vet tekort..!

We hebben toen dus nog maar op eigen houtje een bezoek aan de "Sagrada Familia" gepland..waar ik heerlijk uren heb rondgelopen om alles te beleven op mijn eigen manier..en kwam ik er helemaal voldaan vandaan.. :-)

[/i][/color]

Gast

Bericht door Gast » 04-05-2012 16:41

Ooooooooooooo, nu snap ik het, haha, ja ik vond het ook ontzettend indrukwekkend.
Ik ben met mn broers ooit geweest, paar dagen en dan overal maar door slenteren en bekijken, heerlijk.

Ik zou zo nog eens terug willen, vond het prachtig om te zien maar ja Spanje betekent meestal familie bezoek en dat doen we dus maar eens in de paar jaar, haha ;-))) maar wie weet als ik ooit nog eens veel tijd krijg, staat zeker op het verlanglijstje.

sunflower
Berichten: 1068
Lid geworden op: 12-02-2012 11:42

Bericht door sunflower » 04-05-2012 18:48

Ik ook,in sept gaan we weer,ben helemaal in de ban van de Sagrada Familia.
Vertrouw jezelf. Je weet veel meer dan je denkt te weten.
Benjamin Spock