Het waarderen van schilderijen.

sunflower
Berichten: 1068
Lid geworden op: 12-02-2012 11:42

Het waarderen van schilderijen.

Bericht door sunflower » 09-04-2012 20:07

Kunst weet ik pas enkele jaren echt te waarderen.
In het Louvre een aantal jaren geleden,begon het mij te raken,de prachtige beelden daar.
Ook het paleis van de Schone kunsten,in Brussel,daar kan ik uren lang dwalen,me verliezen in een schilderij,de techniek ,de kleuren.
Vorig jaar maar weer eens een bezoek gebracht aan het Rijksmuseum in Amsterdam met mijn man.
Vertrouw jezelf. Je weet veel meer dan je denkt te weten.
Benjamin Spock

WhiteWings
Berichten: 759
Lid geworden op: 13-02-2012 12:14

Bericht door WhiteWings » 09-04-2012 21:19

[color=orange][i]

Kunst beschrijven..wat het met je doet..dat is ook een kunst hihi..
net zoals een geur of smaak onder woorden brengen..

Het kan gebeuren dat er een heel verhaal in mij opkomt als ik bepaalde kunst zie..of dat ik in tranen uitbarst als ik iets heel erg mooi vind hihi..
Dan loopt Rommy gauw een stukje verder hahaha

[/i][/color]

sunflower
Berichten: 1068
Lid geworden op: 12-02-2012 11:42

Bericht door sunflower » 09-04-2012 22:11

Soms ben ik jaloers op de schilder WW,die zoiets moois kan maken.
Vertrouw jezelf. Je weet veel meer dan je denkt te weten.
Benjamin Spock

sunflower
Berichten: 1068
Lid geworden op: 12-02-2012 11:42

Bericht door sunflower » 03-05-2012 12:08

De Schreeuw van Munch brengt recordbedrag op

Laatste update: 3 mei 2012 10:12 info.


NEW YORK - Het wereldberoemde schilderij De Schreeuw van de Noorse kunstenaar Edvard Munch is woensdag op een veiling in New York verkocht voor een recordbedrag van 119,9 miljoen dollar (ruim 91 miljoen euro).


Veiling De Schreeuw Fotoserie Video


Nooit werd op een veiling meer betaald voor een kunstwerk, stelden kunstkenners na afloop.

De opbrengst overtrof alle verwachtingen. Zeven volhardende bieders bleven de prijs opdrijven, totdat na 12 minuten de hamer viel in veilinghuis Sotheby's. Een anonieme bieder die telefonisch meedeed aan de veiling heeft het doek gekocht.







Vier versies


Edvard Munch (1863-1944) maakte in totaal vier versies van De Schreeuw. Het nu geveilde werk is als enige in particuliere handen.

De verkoper is een Noorse zakenman, wiens vader bevriend was met Munch. De andere drie Schreeuwen hangen in Noorse musea. Eén ervan werd in 2004 gestolen en twee jaar later teruggevonden.



Inspiratie


Op de lijst van het geveilde schilderij beschreef Munch hoe hij zijn inspiratie opdeed. ''Ik liep met twee vrienden over de weg. De zon ging onder - de lucht kleurde bloedrood en ik voelde een zweem van melancholie - Ik stond stil, doodmoe - over de blauwzwarte fjord en stad hingen bloed en tongen van vuur. Mijn vrienden liepen door, ik bleef achter - rillend van angst - Ik voelde de grote Schreeuw in de Natuur.''



Picasso


Een schilderij uit 1941 van Pablo Picasso bracht op de veiling 26 miljoen dollar op (19,8 miljoen euro). Daarmee voldeed het werk Femme assise dans un fauteuil (Vrouw gezeten in stoel) aan de schatting die vooraf was gemaakt.

Vooraf was een opbrengst van tussen de 20 en 30 miljoen dollar voorspeld.

Het duurste schilderij ooit is tot nu toe De Kaartspelers van Paul Cézanne, dat vorig jaar niet via een veiling maar rechtstreeks werd verkocht voor 250 miljoen dollar aan de emir van Qatar.


[color=red]91 Miljoen euro ,voor zon vind ik, lelijk ding.
Vertrouw jezelf. Je weet veel meer dan je denkt te weten.
Benjamin Spock

Rommy
Berichten: 1412
Lid geworden op: 10-02-2012 22:23

Bericht door Rommy » 03-05-2012 15:39

[color=violet]Is het de bedoeling dat ik een schilderij zie?? :shock:
Ik zie namelijk niks wat er op lijkt! :smile: [/color]
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Gast

Bericht door Gast » 03-05-2012 17:29

http://historiek.net/actueel/de-kaartsp ... -ooit-5910

Link naar de foto en een artikel erover.........ik vind het zelf niet zo'n lelijk schilderij, er zijn ergere ;-)) super mooi vind ik het ook niet, beetje gewoontjes eigenlijk...


Dit gaat over de kaartspelers......voor alle duidelijkheid

Rommy
Berichten: 1412
Lid geworden op: 10-02-2012 22:23

Bericht door Rommy » 03-05-2012 17:32

[color=violet]Thanks Roosje! :-P

Je moet vast verstand van schilderen hebben wil je erover kunnen oordelen, ik vind het knap geschilderd maar dat vind ik al gauw!! :evil: [/color]
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Gast

Bericht door Gast » 03-05-2012 17:43

Als het over de schreeuw van Munch gaat, gaat het er vooral over de techniek waarin het in uitgevoerd is. Soms zijn schilderijen al erg oud en zijn wij gewend aan de verschillende manieren van schilderen maar als je een ontwerp of schilderij in de tijd zet waarin het is gemaakt, vind ik het vaak verbluffend hoe iets is gemaakt en ook al is het niet altijd mijn smaak, ik heb er dan vooral veel bewondering voor en dat maakt een schilderij ms ook wel waardevol.

http://historiek.net/actueel/recordbedr ... munch-6305

Ik heb een ligstoel van Corbusier en die ziet er heel modern uit maar als je weet dat ij in 1920 is ontworpen dan krijg ik nog meer respect voor de ontwerper(s) ze hebben een naam maar het zijn er meerdere.
[url=http://postimage.org/image/h6dmazadz/][img]http://s15.postimage.org/h6dmazadz/le_c ... _large.jpg[/img][/url]

Ik vind het altijd leuk om achtergrondinformatie te zoeken omdat je zo meer over de ideeën achter een ontwerp of schilderij te weten kunt komen. Ja ieder haar gebrek he ;-)

sunflower
Berichten: 1068
Lid geworden op: 12-02-2012 11:42

Bericht door sunflower » 03-05-2012 18:20

Het waarderen van kunst is natuurlijk ook een kwestie van smaak.
Nu houd ik zowiezo niet zo erg van moderne kunst.
En ik begrijp ook dat kunst gecreerd wordt uit gevoel.
Ik zou het schilderij,de Schreeuw van Munch,niet aan de muur hoeven,maar dat geld voor meer schilderijen.
En ind moet je de tecniek zien in de tijd waarin het gemaakt werd,dan is het toch wel weer kunstig.
Je stoel daarin tegen vind ik dan wel weer mooi Roosje.
Vertrouw jezelf. Je weet veel meer dan je denkt te weten.
Benjamin Spock

Rommy
Berichten: 1412
Lid geworden op: 10-02-2012 22:23

Bericht door Rommy » 03-05-2012 18:24

[color=violet]Die stoel lijkt me vooral erg lekker zitten/liggen!! :?: [/color]
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!