Ophef over Turks jongetje bij lesbische pleegouders.

Plaats reactie
Bubbels
Grote Bazin
Berichten: 2312
Lid geworden op: 07-02-2012 11:56

Ophef over Turks jongetje bij lesbische pleegouders.

Bericht door Bubbels » 16-03-2013 09:40

In Turkije is al lange tijd ophef over het feit dat Turkse pleegkinderen bij christelijke en homoseksuele gezinnen in Nederland wonen. De woede in de Turkse gemeenschap is zo groot, dat de Turkse jongen Yunus (9) en zijn Haagse lesbische pleegouders vandaag zijn ondergedoken.

Yunus en zijn pleegouders zijn niet bedreigd, maar zijn uit voorzorg ergens anders heengegaan. Bureau Jeugdzorg: "De woede van sommige Turken heeft een enorme impact op het gezin. Ze worden voortdurend aangesproken, terwijl ze juist hartstikke goed voor Yunus zorgen." De jongen gaat voorlopig niet naar school.

Yunus werd verwaarloosd
Yunus woont al bijna zijn hele leven bij het lesbische stel. Hij werd uit huis geplaatst, omdat hij thuis ernstig verwaarloosd werd. Zijn biologische moeder, die nog steeds in Nederland woont, is het daar niet mee eens en deed vorige week een emotionele oproep in de Turkse media. Ze vroeg de Turkse premier Erdogan haar te helpen haar zoon terug te krijgen.



Sindsdien is er in Turkije veel ophef over de opvang van pleegkinderen in Nederland. De overheid vindt dat Turkse kinderen in pleeggezinnen met Turkse normen en waarden moeten opgroeien. "Als de familie niet wil dat hun kind wordt overgedragen aan een katholiek of joods gezin, dan moet dat gerespecteerd worden", zegt Ayhan Üstün, voorzitter van de mensenrechtencommissie in Ankara.

Turkije wil kinderen terughalen
Turkije doet daarom onderzoek naar de opvang van Turkse kinderen in Nederland. Zo zijn er Turkse ambtenaren naar Nederland gekomen om met de biologische moeder van Yunus te praten. Het land bekijkt ook de mogelijkheid om duizenden pleegkinderen uit Europa terug te halen naar Turkije.

Volgende week brengt de Turkse premier Erdogan een bezoekje aan Nederland. Turkse media denken dat hij Yunus zal opzoeken, om druk op de zaak te zetten.

Vicepremier Asscher vindt de bemoeienis van Turkije met Yunus "ongepast". Premier Rutte zal volgens hem volgende week de kwestie met Erdogan bespreken. De opvang van Turkse kinderen in Nederland zou daarmee nog wel eens diplomatieke rel kunnen worden.

Bubbels
Grote Bazin
Berichten: 2312
Lid geworden op: 07-02-2012 11:56

Bericht door Bubbels » 16-03-2013 09:47

Ik heb hier eigenlijk geen woorden voor........ Die moeder is der kind dus kwijtgeraakt omdat ze het verwaarloosde en nu, 9 jaar later, maakt ze grote ophef over het feit dat het kind dus al 9 jaar bij lesbische opvoeders zit!

En dan gaat zelfs het Turkse bewind zich er mee bemoeien!

Dan zou het hele adoptieverhaal op de schop moeten. Kleur bij kleur........ Geen chinees kindje meer bij een westers gezin........geen Joods kindje bij een Protestants gezin.......Noem maar op.....

Die mensen zijn nu ondergedoken. Verschrikkelijk toch? En ik moet zeggen, ik zou het ook heel eng gaan vinden als er zo een commotie zou ontstaan. Er zijn nu al duizenden demonstranten richting Rotterdam, opgeroepen via de sociale media, om daar de Turkse minister president te "ontmoeten" en te zorgen dat hij dat kind weg laat halen bij zijn moeders......

Zo zielig voor dat kind. Die heeft het prima naar zijn zin en nu dit! Weer in een emotionele rollercoaster........Ongelooflijk!

Gast

Bericht door Gast » 16-03-2013 09:51

Volgens mij gaat het om een pleeggezin, niet om een adoptie, niet dat verschil maakt over de ophef maar het is natuurlijk wel een groot verschil.

En ik hoop dat de NL regering die Erdogan dan eens met de koerden om de oren slaat, de pot verwijt de ketel...........

Isa
Berichten: 314
Lid geworden op: 08-02-2013 20:11

Bericht door Isa » 16-03-2013 10:16

Ons laatste pleegkindje wat vanuit "crisis" bij ons kwam, was een islamitisch meisje..Zowel de biologische moeder als wij hadden daar geen problemen mee. .We maakte geen varkensvlees voor haar, toen ze groter werd, en gingen naar een marrokaanse slager.
Misschien is het ook hoe de biologische moeder er tegen over staat, en op welke manier het kind geplaatst is. De band die je hebt kunnen opbouwen tussen pleegouders en bio-ouders etc. N'ja..het is een heel verhaal maar het is teveel om hier te schrijven, dat is denk ik ook niet de bedoeling..

Ik hoorde gisteren het nieuws ook, maar wil even zeggen dat het bij ons altjd heel goed is gegaan. Bj onze pleegzorg-organisate hebben je veel homosexuele pleegouders en alleenstaanden, maar ook islamitische pleegouders, mocht een gezin daarvoor kiezen, helaas hebben de bio ouders soms geen keuze, omdat het met spoed gaat(er kunnen allerlei soorten situaties zijn)

Xx Isa
Ben gewoon jezelf, er zijn al zoveel anderen!!

Gast

Bericht door Gast » 16-03-2013 10:33

Ja, maar met een pleegkind weet je ook dat de kans bestaat dat hij of zij weer weggaat omdat het meestal tijdelijk is, al kan dat tijdelijk jaren duren.........niet dat ik deze ophef begrijp maar ms heeft de biologische moeder haar leven op orde en kan ze aantonen dat ze weer voor haar kind kan zorgen, ik weet het niet hoor hoe het hier zit, en stort ze zich nu op de pleegouders die toevallig lesbisch zijn en krijgt zo heel veel mensen mee die dat maar niks vinden om haar kind te terug te krijgen.

Ik vind de ophef niet goed en ik denk dat het meestal heel erg goed gaat.Heb ooit een documentaire gezien van twee pleegvaders die een hele berg pleegkinderen hadden en dat was echt een super gezin waar de kinderen als ze er niet meer woonden nog graag langs kwamen......

Terug naar “Media”