Verplichte homo-les op scholen.

Plaats reactie
Bubbels
Grote Bazin
Berichten: 2312
Lid geworden op: 07-02-2012 11:56

Verplichte homo-les op scholen.

Bericht door Bubbels » 10-02-2012 11:51

vr 10 feb 2012, 07:58
Verplichte homo-les op scholen

AMSTERDAM - Alle scholen moeten aandacht geven aan homoseksualiteit. De ministerraad spreekt daar vrijdag over.

De Tweede Kamer wil dat minister Marja van Bijsterveldt (Onderwijs, Emancipatie) scholen, ook de streng christelijke, gaat verplichten hun leerlingen over homo's en lesbiennes te informeren. Volgens een meerderheid van de Kamer 2 jaar geleden moest dat in de zogeheten kerndoelen van het onderwijs worden verankerd. Maar de minister weigerde, voornamelijk vanwege de ChristenUnie en de SGP.

In de kerndoelen komt de tekst dat ,,leerlingen hoofdzakelijk leren over geestelijke stromingen in de Nederlandse multiculturele samenleving en ze leren respectvol om te gaan met verschillen in opvattingen van mensen, met daarbij aandacht voor seksualiteit en seksuele diversiteit''.

Bron: de telegraaf

Bubbels
Grote Bazin
Berichten: 2312
Lid geworden op: 07-02-2012 11:56

Bericht door Bubbels » 10-02-2012 11:54

Ik vind niet dat er echt een les over moet komen. Ik zou het wel erg prettig vinden, dat ze de kinderen vertellen, dat er ook 2 vrouwen of mannen op elkaar verliefd kunnen worden en kunnen trouwen ed. Dus dat er niet altijd uit wordt gegaan, van een mannetje en een vrouwtje.....

Laat in een verhaaltje nu eens 2 vrouwtjes verliefd op elkaar worden......bv.

Ergens is het natuurlijk van de zotte, dat ze dat pas zouden horen op school! Thuis moet daar al op ingegaan worden.

Bubbels
Grote Bazin
Berichten: 2312
Lid geworden op: 07-02-2012 11:56

Bericht door Bubbels » 17-02-2012 19:57

Aandacht op school voor homoseksualiteit verplicht

Laatste update: 17 februari 2012 15:44 info
AMSTERDAM - Alle scholen moeten aandacht geven aan homoseksualiteit. De ministerraad heeft daar vrijdag een besluit over genomen.


De Tweede Kamer, met uitzondering van de drie christelijke partijen CDA, ChristenUnie en SGP, hadden minister van Onderwijs Marja van Bijsterveldt (CDA) gevraagd om voorlichting over homoseksualiteit op te nemen in de kerndoelen voor het primair en voortgezet onderwijs.

Van Bijsterveldt zegde in november al toe de voorlichting verplicht te stellen. Aanvankelijk was ze er tegen, omdat ze het aan de scholen zelf wilde overlaten, maar nadat een Kamermeerderheid een motie aannam die haar hiertoe opdroeg ging ze overstag.

Homobelangenorganisatie COC spreekt van een overwinning van voor lesbische, homoseksuele, biseksuele en transgender jongeren. "Terwijl bijna alle homojongeren meer voorlichting over homoseksualiteit willen, krijgt tweederde van de middelbare scholieren dat nooit. Dat gaat nu eindelijk veranderen", stelt COC-voorzitter Vera Bergkamp.

"Dat is een kroon op de jarenlange lobby van het COC, maar vooral een overwinning voor homoseksuele en transgender jongeren."

Kerndoelen

Van CDA-Kamerlid Jack Biskop had Van Bijsterveldt homoseksuele voorlichting niet in de kerndoelen voor het onderwijs op hoeven nemen. Hij vindt dat in het kerndoel veiligheid al aandacht wordt besteed aan seksuele diversiteit.

"Maar een meerderheid in de Tweede Kamer heeft een motie aangenomen, dus daar hebben wij ons dan bij neer te leggen."



Bron: Nu.nl

Isis
Moderator
Berichten: 560
Lid geworden op: 07-02-2012 17:44

Bericht door Isis » 21-02-2012 20:28

Goh .... ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik hierover moet denken ... Natuurlijk ben ik het ermee eens ... dat het een goede zaak is ... als er een grotere tolerantie zou komen tav holebi's ...
Ik denk ook dat het een goede zaak is voor jongeren die nog in de kast zitten of zo ... als er op een normalere manier met het anders-geaard zijn omgegaan kan worden ... als er minder vooroordelen of pesterijen e.d. zouden zijn ...

Maar .... om zoiets nu te zien als verplichte leerstof in scholen ??? Dat vind ik nu toch wel weer net iets te ver gaan .... Ik vind dat je er dan juist weer de klemtoon op gaat leggen dat het gaat om iets dat niet zo normaal is ... terwijl men eigenlijk precies het tegenovergestelde wil bereiken ... Mijn mening is dat er juist hierdoor meer aan hokjesdenken gedaan gaat worden (allez, eventjes cru uitgedrukt) ... terwijl ik eigenlijk liever zou willen zien ... dat holebi's gewoon bekeken en behandeld zouden worden als hetero's.

Tja ... voor mij voelt dit *verplicht* onderwerp in de scholen dus juist aan als iets waarbij extra de aandacht op het anders zijn benadrukt wordt ... en dat geeft mij dan toch weer een beetje de kriebels ...
Het leven is als een regenboog: Je hebt de zon én de regen nodig om de kleuren te kunnen zien.

Bubbels
Grote Bazin
Berichten: 2312
Lid geworden op: 07-02-2012 11:56

Bericht door Bubbels » 21-02-2012 21:46

Nou ja.........jij zegt het iets netter en uitgebreider dan ikkes, isis......zoals gewoonlijk...... :-)

Vind dus ook niet dat er een echte les over moet komen. Moet gewoon besproken worden en er moet niet steeds over het mannetje en het vrouwtje worden gesproken......

Gast

Bericht door Gast » 14-03-2012 17:47

Kijk je kunt scholen er op wijzen maar ja, scholen die het belangrijk vinden, geven er al voorlichting over en scholen die dit niet willen doen het niet. Als je het verplicht, wat krijg je dan, les erover is niet altijd positief, ik zou liever hebben dat ze er op een streng gelovige school erover zwijgen als dat er negatief over gesproken wordt, het kan dan ook een negatief verhaal worden maar ja het moet dus we hebben het er over. Mensen laten zich vaak niet dwingen dus veel bekendheid is prima maar een verplichting werkt volgens mij averechts.

Setteke
Berichten: 202
Lid geworden op: 12-02-2012 14:19

Bericht door Setteke » 15-03-2012 00:54

Mee eens!
Tegenwoordig komt dit aspect ook veel vaker voor in series, films, doco's en dat is gevoelsmatig een veel prettige manier omdat er dan op een luchtige manier mee omgegaan wordt en het als normaal, bij het leven horend mee omgegaan wordt en zo hoort het ook! Zodra er dwang bij komt kijken werkt het alleen maar averechts...

Terug naar “Media”