Kersttoespraak Paus

lisa
Berichten: 155
Lid geworden op: 30-06-2012 18:48

Kersttoespraak Paus

Bericht door lisa » 22-12-2012 00:24

De paus is weer lekker bezig:

Paus Benedictus XVI heeft zich vrijdag 21 december opnieuw negatief uitgelaten over homoseksuelen.

Volgens de kerkvorst manipuleren homo's de rol die God hen heeft gegeven en vernietigen ze daarmee 'de essentie van het menselijk wezen'.

De paus deed zijn uitlatingen in zijn jaarlijkse kersttoespraak voor medewerkers van het Vaticaan. Het is een van de belangrijkste speeches voor de paus en hij sprak dit jaar vooral over het uitdragen van 'gezinswaarden'.

Opperrabijn
Benedictus citeerde onder meer Gilles Bernheim, de opperrabbijn van Frankrijk die zich de afgelopen tijd fel heeft verzet tegen de legalisering van het homohuwelijk in Frankrijk. Volgens zowel Benedictus als Bernheim is de campagne om homoseksuelen het recht te geven om te trouwen of kinderen te adopteren 'een aanval' op het traditionele gezin.
"Mensen bestrijden de gedachte dat ze een aard hebben, hun gegeven door hun lichamelijke identiteit, die als een onderscheidend element van de mens dient. Maar zij ontkennen die natuur en besluiten voor zichzelf dat die niet iets is die hun gegeven is, maar dat zij die voor zichzelf maken", zei de paus.

Manipuleren
"Het manipuleren van de natuur, wat we hekelen als het aankomt op het milieu, is nu opeens een fundamentele keuze die mensen over zichzelf willen maken", aldus Benedictus.

Het is de tweede keer in een week tijd dat de paus zich uitspreekt tegen homoseksualiteit en het homohuwelijk. In een recente toespraak zei de kerkvorst dat het homohuwelijk een bedreiging is voor de wereldvrede, net als abortus en euthanasie.
het leven heeft de kleur die je het geeft

Gast

Bericht door Gast » 22-12-2012 09:50

ik ben van huis uit roomskatholiek opgevoed maar ben allang klaar met de Paus en de zijnen. Het is in mijn idee een soort van laatste stuiptrekking om macht te behouden over een groep mensen.
Net zoals dat hij condooms verbiedt terwijl aids welig tiert en dat soort dingen zijn voor mij wereldvreemd, net als de mannen die om macht konkelen in het wereldvreemde Vaticaan.
Laat hij zich vooral druk maken over de homosexualiteit die er is onder zijn eigen priesters heerst door een antieke instelling als het celibaat. Erg ongezond, is ook de enige religie volgens mij waar zoiets bestaat. En nog erger, de wantoestanden van priesters om aan kinderen te zitten.
Naar mijn mening is dit een geheel achterhaald instituut en om te overleven zullen ze ook met hun tijd mee moeten gaan.
Vrouwen ook in de kerk macht geven niet alleen als nonnen.
En Celibaat opheffen dan krijg je ook niet van die enge dingen.
Drie keer bah bah bah.
sorry als ik iemand beledig hier die strenggelovig is, dat is niet mijn bedoeling verder maar dit is mijn mening.

sunflower
Berichten: 1068
Lid geworden op: 12-02-2012 11:42

Bericht door sunflower » 22-12-2012 18:09

Nou mij beledig je dus niet,ik vind het over het algemeen ook een hypocriet zootje, :?:
Vertrouw jezelf. Je weet veel meer dan je denkt te weten.
Benjamin Spock

Bubbels
Grote Bazin
Berichten: 2312
Lid geworden op: 07-02-2012 11:56

Bericht door Bubbels » 22-12-2012 20:04

Ja, wat majo al zegt, tis een oud instituut met regels uit de oertijd. En waarom?? Wat ik al eens eerder zei, ik vind het een gevaarlijke ouwe kerel. Met zijn wippen zonder condoom......vrouwen die niks voor stellen behalve als kinderverwekkers.......en ga zo maar even door.

Maar ja.......hij mag gewoon zijn gang gaan........net als zijn priesters.....

lisa
Berichten: 155
Lid geworden op: 30-06-2012 18:48

Bericht door lisa » 24-12-2012 01:46

Het bizarre vind ik zijn woordkeus:
"Mensen bestrijden de gedachte dat ze een aard hebben, hun gegeven door hun lichamelijke identiteit, die als een onderscheidend element van de mens dient. Maar zij ontkennen die natuur en besluiten voor zichzelf dat die niet iets is die hun gegeven is, maar dat zij die voor zichzelf maken", zei de paus.

Dat is nl precies wat ik 30 jaar lang, als gevolg van mijn streng katholieke opvoeding, heb gedaan: mijn ware aard en natuur ontkennen. Op 8jarige leeftijd besloot ik dat mijn lesbische gevoelens niet bij mijn aard hoorden, en heb die verdrongen. Mijzelf 'een andere aard gemaakt'.

"Het manipuleren van de natuur, wat we hekelen als het aankomt op het milieu, is nu opeens een fundamentele keuze die mensen over zichzelf willen maken", aldus Benedictus.

Ik ben het met hem in 1 ding eens: het manipuleren van de natuur is ongezond, je ware aard ontkennen is erg ongezond. Daarmee doe je jezelf en daarmee Gods' schepping geweld aan....
het leven heeft de kleur die je het geeft

sunflower
Berichten: 1068
Lid geworden op: 12-02-2012 11:42

Bericht door sunflower » 24-12-2012 08:40

Ik lees trouwens dat er heel veel mensen zijn die zich laten ont-dopen.
Vertrouw jezelf. Je weet veel meer dan je denkt te weten.
Benjamin Spock

lisa
Berichten: 155
Lid geworden op: 30-06-2012 18:48

Bericht door lisa » 24-12-2012 10:01

Een verouderd instituut: het is maar hoe je het bekijkt. In de rest van de wereld is de RK groeiende:

In 2007 waren 1,147 miljard mensen of ongeveer 17,3 procent van de wereldbevolking rooms-katholiek gedoopt. Het aantal katholieke doopsels steeg met 1,4%, iets meer dan de aangroei van de wereldbevolking met 1,1%. Ook het aantal priesters blijft toenemen. De groei daarvan is het sterkst in Afrika en Azië, met een aangroei van respectievelijk 27,6 en 21,2 procent. In Europa en Oceanië daalde hun aantal met respectievelijk 6,8 en 5,5%. Wereldwijd steeg het aantal priesters van 405.178 in 2000 naar 408.024 in 2007.

In Uganda probeert men de doodstraf in te voeren op het homosexueel zijn. Volgens een documentaire die ik enige tijd geleden zag was hiervoor zwaar gelobbied vanuit de plaatselijke RK.
het leven heeft de kleur die je het geeft

Gast

Bericht door Gast » 27-12-2012 10:59

Maar in welke landen is het RK groeiende?
Het 'zieltjes winnen' is toch vaak ook in armere landen ook of mensen die nog analfabeet zijn en onder slechte omstandigheden leven. Helaas.

ik kom regelmatig op Sicilie en daar heeft de RK ook nog steeds veel invloed..maar ook tanende hoor want mensen beginnen ook zelf na te denken en niet alleen maar te doen wat de Paus roept...mensen willen ook geen 10 kinderen meer maar 'nemen' er 2 of zo....dat is hem een doorn in het oog want dan preken ze weer dat er meer kinderen moeten komen....
Ze dopen, verloven, trouwen en overlijden nog in de Kerk uiteraard dat is nog heel belangrijk.
Maar ze gebruiken ook gewoon geboortebeperking om zelf aantal kinderen te bepalen enz.enz.
En ja sociale controle is ook groter dan hier dus ze gaan wel naar de kerk, maar tussendoor doen ze ook alles wat zeg maar 'verboden' is hoor hahaha.

En inderdaad homo's zijn niet geaccepteerd over algemeen in het zuiden van Italiie bijvoorbeeld..die trouwen nog gewoon of ze worden uit de familie gegooid enz.enz.

lisa
Berichten: 155
Lid geworden op: 30-06-2012 18:48

Bericht door lisa » 03-02-2013 12:38

Deze toespraak stuit me zo tegen de borst, dat ik niet naar de doop van mijn neefje ga, hoewel dat een mooi familiegebeuren is. Ik had gezegd dat ik zou komen, maar ik kan me er niet toe zetten....
het leven heeft de kleur die je het geeft

Gast

Bericht door Gast » 04-02-2013 13:08

ik heb volg.week Heilig Vormsel van een dochter van goede vrienden van ons in de katholieke kerk...ik ga dus wel want ik ga voor dat meisje en vooral voor haar ouders en familie....de kerk vind ik prachtig..maar het geloof op zich heb ik niks (meer) mee en de mensen die daar werken en de big boss (Paus) en zijn belachelijke bekrompen ideen ook niet maar daar ga ik ook niet voor.
Ik kan dat wel goed scheiden hoor.

Andere is dat ik laatst een brief kreeg om geld bij te dragen bij onze plaatselijke RK kerk voor allerlei dingen...dat doe ik dus niet....Vaticaan in Rome is rijk zat...