Zomertijd

Plaats reactie
sunflower
Berichten: 1068
Lid geworden op: 12-02-2012 11:42

Zomertijd

Bericht door sunflower » 24-03-2012 14:13

Vannacht een uurtje minder slapen dames,




Een uurtje minder slaap door begin zomertijd


RIJSWIJK (ANP) - In de nacht van zaterdag op zondag gaat de zomertijd in. Om 02.00 uur wordt de klok vooruit gezet, waardoor de nacht een uurtje korter duurt. Sommigen raken daardoor ontregeld.

De Engelse aannemer William Willet kwam in 1907 op het idee van zomertijd om energie te besparen, maar het duurde nog tot de Eerste Wereldoorlog voor het plan aansloeg. De Duitsers gebruikten het als eersten. Andere landen volgden al snel. In Nederland was de zomertijd tussen 1916 en 1945 van kracht. Vanwege de oliecrisis werd deze in 1977 opnieuw ingevoerd. Het verzetten van de klok dient om beter te profiteren van natuurlijk daglicht. Als de zomertijd net is ingegaan, is het 's ochtends wat langer donker, maar 's avonds blijft het langer licht.

Of er echt op energie wordt bespaard, is al jaren onderwerp van discussie. Energiebedrijven schatten een paar jaar geleden dat de zomertijd zo'n 0,3 procent energiebesparing oplevert, maar critici vinden dat het amper iets oplevert. Zij zien alleen maar nadelen. Vooral avondmensen en kinderen schijnen moeite te hebben om zich aan de nieuwe tijd aan te passen.
Vertrouw jezelf. Je weet veel meer dan je denkt te weten.
Benjamin Spock

Gast

Bericht door Gast » 24-03-2012 14:23

ja ik vraag me echt af of dit nou nuttig is.....

voor mezelf vind ik het niet zo ramp maar ik denk wel bij aardig wat kinderen die moeite hebben met dat vroegere uur op staan...mijn zoon moet ook enorm wennen en ik hoor van heel veel moeders dat hun kinderen er maar heel langzaam aan wennen en zeker voor pubers schijnt het vanwege de hormonen ook helemaal niet zo geweldig te zijn..omdat zij pas later inslapen en dan NOG vroeger op moeten..

Bubbels
Grote Bazin
Berichten: 2312
Lid geworden op: 07-02-2012 11:56

Bericht door Bubbels » 25-03-2012 11:19

Eigenlijk zit het gewoon in je kop he.........en dat probeer ik er dan zo snel mogelijk uit te krijgen. Nu is het 11.15, Klaar! Niet denken dat het eigenlijk 10.15 is......

En vanavond ga ik dus ook op de gewone tijd naar bed. En zo wen je er weer aan dat er eigenlijk niks aan de hand is. Degene die er bv wel aardig last van hebben, zijn bv de boeren met hun koeien. Die beesten willen gewoon op hun tijd gemolken worden en niet een uur eerder of later...... Of zouden ze dat ook gewoon in kunnen passen?

En of dit nu werkt wat betreft de energie besparing.......geloof niet dat het zo veel zal uit maken.

Gast

Bericht door Gast » 25-03-2012 12:23

Nou bij beesten lukt het na verloop van tijd wel, gewoon eerst een paar dagen een half uurtje later en dan pas weer een uurtje later of vroeger zoals nu. Ze staan pas op knappen als het echt uren later is, tenminste de meeste geiten.

Ik vind het zelf op zich niet zo'n probleem behalve dat ik de eerste paar dagen wakker lig maar ja dat haal ik dan wel weer in ;-)))


Terug naar “Media”